
Naturfagsmaraton
Naturfagsmaraton er en fest for fællesskab, sammenhold og gode idéer – et kreativt og innovativt undervisningsforløb for elever i 5. og 6. klasse med spændende opgaver og en sjov, lokal konkurrencedag.
Forside > Tilbud undervisere
Naturfagsmaraton er en fest for fællesskab, sammenhold og gode idéer – et kreativt og innovativt undervisningsforløb for elever i 5. og 6. klasse med spændende opgaver og en sjov, lokal konkurrencedag.
Eleverne skal måle på deres kroppe og håndtere etiske dilemmaer om grænser for brug af data om vores kroppe. Forløbet er omsat fra et af de forsøg, som astronaut Andreas Mogensen skal udføre på Den Internationale Rumstation ISS.
Eleverne skal undersøge, hvordan vi bruger klimadata til at fremtidssikre de danske kyster og vandløb. Forløbet foregår i samarbejde med Klimatorium.
Vil du give dine elever en inspirerende dag med naturvidenskab og teknologi? Så er Science Day sikkert noget for jer. Science Day er tidligere kendt som Girls’ Day in Science, men har i år ændret navn til Science Day, hvor både drenge og piger deltager.
Eleverne skal undersøge, hvordan forskellige typer af membraner kan bruges til at rense vand. Forløbet er omsat fra et af de forsøg, som astronaut Andreas Mogensen skal udføre på Den Internationale Rumstation ISS.
Eleverne skal designe og 3D-printe et objekt, der kan bruges i et isoleret miljø med begrænsede ressourcer. Forløbet er omsat fra et af de forsøg, som astronaut Andreas Mogensen skal udføre på Den Internationale Rumstation ISS.
Eleverne skal designe et storyboard til en video, der kan afstresse astronaut Andreas Mogensen, mens han er på Den Internationale Rumstation ISS. Forløbet er omsat fra et af de forsøg, som Andreas Mogensen skal udføre, mens han er i rummet.
Eleverne skal designe et træningsprogram til en astronaut i vægtløs tilstand. Forløbet er omsat fra et af de forsøg, som astronaut Andreas Mogensen skal udføre på Den Internationale Rumstation ISS.
Kom med i laboratoriet i Naturvidenskabernes Hus, hvor eleverne skal udføre småforsøg med seje enzymer.
Hvordan opfører vand sig? Hvad betyder vægten for, om noget kan bevæges eller flyttes? Vi skal undersøge vand, og om man egentlig kan bygge sin egen sø.
De vilde insekter og smådyr er i tilbagegang og verdens biodiversitet bliver ringere og ringere. Det må vi gøre noget ved! Og jo mere man ved om naturen, jo større lyst får man til at passe på den.
Eleverne skal undersøge, hvad Power-to-X er, og hvilke muligheder og udfordringer der er ved at overgå til udelukkende grøn energi.
Eleverne skal undersøge forskellige udfordringer, der alle løses af eksperter i de mange virksomheder i den maritime branche.
Eleverne skal gennem en række opgaver og et besøg på en virksomhed undersøge fremtidens bæredygtige byggetrends.
Eleverne skal gennem en række opgaver og et besøg på en virksomhed undersøge, hvilken biltype og finansiering der passer til deres families behov samt bilens klimapåvirkning.
Velkommen til vores nye flotte udendørs undervisningsbase! Her skal eleverne undersøge forskellige metoder til at løfte vand over en høj. De skal også bygge en vandbane, der kan fordele vandet.
Er din klasse stærkere end den solenergi, der opsamles på 1 m2 solpaneler? Det finder I ud af, når I skal løfte vand om kap med de soldrevne pumper på Grundfos.
Eleverne skal bygge Lego-dyret Otto, som de skal få til at gøre bestemte ting ved hjælp blokprogrammering.
Hvordan kan vi bruge teknologi til at øge sundhed og trivsel blandt ældre mennesker på et plejehjem? Det skal eleverne undersøge i dette forløb, hvor de både skal besøge et plejehjem og Naturvidenskabernes Hus.
Hvordan bygger man en flydebro, et køretøj, der kan rense stranden for plast, eller en kuglebane, der kan få en kugle til at trille præcis 20 sekunder?
Hvordan kan vi bruge naturvidenskaben til at mindske madspild? Det skal eleverne undersøge i dette forløb, som foregår i Naturvidenskabernes Hus.
Vær med til Engineering Day – et landsdækkende event med engagerende naturfagsundervisning, hvor eleverne trækker i arbejdstøjet og arbejder som rigtige ingeniører.
Kom og mød selveste Naturhelten og eksperter fra Revas, der lærer dine elever, hvordan vi kan sortere vores affald.
Tag dine indskolingselever med til en dag fuld af opfindelser, kreativitet og sjov. Minimaraton udspringer fra det populære Naturfagsmaraton.
Eleverne bliver klogere på hjertet, og hvordan det fungerer, når de gennem opgaver og et besøg på en virksomhed undersøge, hvordan metaller kan indopereres, når der er fejl i hjerteklappen.
Eleverne skal gennem opgaver og et besøg på en virksomhed undersøge, hvordan teknologi kan være med til at udforme knogleimplantater til kroppen.
Eleverne skal udvikle løsninger på, hvordan vi imødekommer udfordringen med brug-og-smid-væk-kulturen. De skal undersøge, hvordan materialevalg og design kan være med til at understøtte en bæredygtig produktion.
Eleverne skal gennem en række opgaver og et besøg på en virksomhed undersøge, hvordan et hofteled fungerer, og hvordan man kan anvende 3D-teknologier til at fremstille et hofteled.
Eleverne skal udvikle løsninger på, hvordan robotter kan løse menneskets opgaver både hurtigere og bedre. De skal gennem opgaver og et besøg på en virksomhed undersøge, hvordan automatisering kan understøtte en effektiv produktion og aflaste ensformigt arbejde.
Eleverne skal gennem en række opgaver og et besøg på en virksomhed undersøge metallers egenskaber og designe deres egen løsning til en bærende konstruktion til et nyt multirum til skolen.
Eleverne skal gennem en opgave og et besøg på en virksomhed designe et halvtag til skolen, hvor deres cykler kan stå i læ.
Eleverne skal gennem en række opgaver og et besøg på en virksomhed undersøge fremtidens mønstre i murværk og designe deres egen løsning til en boldmur i skolegården.
Nå nye højder med astronomi og rumfart i undervisningen!
Eleverne skal designe en skammel, som er stabil, billig i produktion og holdbar. Hvis I samarbejder med en virksomhed, kan I sende den bedste løsning til virksomheden, som måske har mulighed for at omsætte tegningen til et fysisk produkt til skolen.
Eleverne skal have murerskeen i hånden, når de skal opmure deres egne minihuse. Husene kan isoleres med forskellige materialer. Brug minihusene til at undersøge isoleringsevne, varmeoverførsel og varmetab.
Eleverne skal have tommestok og vaterpas i hånden, når de i grupper skal bygge en ottekantet bænk til klassen. Det kræver præcisionsarbejde og godt samarbejde.
Eleverne skal have værktøj i hænderne, når de skal prøve kræfter med de forskellige fagretninger som VVS-tekniker. Eleverne skal montere gulvvarme og termostater – og derudover skal de sikre rene og bakteriefrie rør, når der skal monteres håndvask og afløb.
Eleverne skal arbejde med plastikstøbning, når de skal støbe termoplast, lave opmålinger til en støbeform og udarbejde et produkt med vacuumstøbning.
Eleverne skal montere forskellige elinstallationer – kabler, stikkontakter og lampesteder – på en prøveopsætning. Opgaven kræver adgang til skolens fysik/kemi-lokale.
Eleverne skal som industriteknikere designe en 3D-tegning af en udstiksform. Hvis I samarbejder med en virksomhed, kan de måske omsætte den bedste af elevernes arbejdstegninger til et fysisk produkt til skolen.
Eleverne skal en tur på værkstedet, når de skal undersøge og udskifte reservedele på en af de vigtigste dele på en bil, nemlig bremsesystemet. Eleverne skal også fejlfinde og reparere et trailerlys.
‘Fosfor – Fra problem til løsning’ er nyt undervisningsmateriale til ungdomsuddannelserne. Materialet består af tre forskellige cases med problemstillinger, film, materialelister med forslag til litteratur og aktiviteter og livedata fra Ormstrup Sø i Midtjylland.
Eleverne skal undersøge, hvordan satellitdata kan anvendes i en bred række af fagområder. Forløbet foregår i samarbejde med DHI.
Eleverne skal give deres bud på, hvordan vi i fremtiden kan sikre tilstrækkelig grøn energi på den lokalitet og det tidspunkt, hvor energien er efterspurgt. Forløbet foregår i samarbejde med Topsoe.
Eleverne skal undersøge, hvordan enzymer kan bidrage til en mere bæredygtig fødevareproduktion, og dermed skabe værdi for mennesker og samfundet. Forløbet foregår i samarbejde med Novozymes.
Eleverne skal give deres bud på en energikilde, der kan sikre stabil energi til at drive en Grundfos-pumpe et sted i verden. Forløbet foregår i samarbejde med Grundfos.
Eleverne skal undersøge, hvordan deres eget gymnasium kan klimatilpasses, så det kan modstå øgede nedbørsmængder i fremtiden. Forløbet foregår i samarbejde med Envidan.
Eleverne skal undersøge, hvordan de kan optimere materialeskiftet i indpakningen af Coloplast-produkter. Forløbet foregår i samarbejde med Coloplast.
Eleverne skal undersøge, hvordan lydmiljøet er i løbet af deres egen hverdag. Forløbet foregår i samarbejde med Eriksholm Research Centre.
Eleverne skal undersøge, hvordan man kan bruge et energioverskud et sted til at dække et energibehov et andet sted. Forløbet foregår i samarbejde med Danfoss.
Eleverne skal undersøge, hvordan vi sikrer os, at det vand, som vi drikker, er sundt. Forløbet foregår i samarbejde med Frederiksberg Forsyning.
Eleverne skal undersøge, hvordan virtuel reality-tekonologi kan give indblik i andres liv og udfordringer. Forløbet foregår i samarbejde med TakeawalkVR og tilbydes primært til gymnasier i Region Hovedstaden.
Eleverne skal undersøge, hvordan kan man gøre livsforløbet for plastmaterialet polyurethan mere cirkulært, og dermed sikre tilstrækkelig mængde af det uundværlige materiale uden at påvirke klimaet unødigt. Forløbet foregår i samarbejde med PLIXXENT.
Eleverne skal undersøge, hvordan en muslingefarm kan konstrueres, så muslingefarmen ikke ses på vandoverfladen, og muslingenettene aldrig kommer ned at røre havbunden. Forløbet foregår i samarbejde med Hedeselskabet.
Som lærer i gymnasiet har du mulighed for at komme på et af vores lærerkurser.
Tag din klasse med i Naturvidenskabernes Hus, hvor I arbejder med en virkelig problemstilling i laboratoriet.