Arkiver: Tilbud undervisere

Naturfags­maraton

Naturfagsmaraton er en fest for fællesskab, sammenhold og gode idéer – et kreativt og innovativt undervisningsforløb for elever i 5. og 6. klasse med spændende opgaver og en sjov, lokal konkurrencedag.

Science Day

Besøg en virksomhed, organisation eller uddannelsesinstitution til Science Day. Science Day inspirerer alle elever uanset køn, religion, etnicitet og kultur til en fremtid med naturvidenskab og teknologi.

Astronaut Andreas Mogensen holder en astro bit ombord på den internationale rumstation

Datalogning med micro:bit på jorden og i rummet

Datalogning er en stor del af vores hverdag her på jorden, men også på Den Internationale Rumstation (ISS) er astronauterne meget afhængige af datalogning. Nu kan dine elever øve sig på at datalogge ved hjælp en micro:bit.

Fremstilling af stjernekamera til satellitter

Eleverne skal prøve kræfter med at producere og optimere emner, som lige nu befinder sig på Den Internationale Rumstation. Samtidig skal de undersøge, hvordan man kan reducere CO₂-forbruget.

Design en sø-robot

Eleverne skal undersøge, hvordan de kan bidrage til udviklingen af en sø-robot, der skal fjerne de øverste bundlag i en sø. Forløbet foregår i samarbejde med DIS.

Stop madspild

Hvordan kan vi bruge naturvidenskaben til at mindske madspild? Det skal eleverne undersøge i dette forløb, som foregår i Naturvidenskabernes Hus.

Minimaraton

Tag dine indskolingselever med til en dag fuld af opfindelser, kreativitet og sjov. Minimaraton udspringer fra det populære Naturfagsmaraton.

Byg din egen sø

Hvordan opfører vand sig? Hvad betyder vægten for, om noget kan bevæges eller flyttes? Vi skal undersøge vand, og om man egentlig kan bygge sin egen sø.

Smådyrssafari

De vilde insekter og smådyr er i tilbagegang og verdens biodiversitet bliver ringere og ringere. Det må vi gøre noget ved! Og jo mere man ved om naturen, jo større lyst får man til at passe på den.

Vindmøller og solceller

Grønne Sammen

Er din klasse stærkere end den solenergi, der opsamles på 1 m2 solpaneler?
 Det finder I ud af, når I skal løfte vand om kap med de soldrevne pumper på Grundfos.

Flyt vandet – en del af Grønne Sammen

Der er plads til at samarbejde, konstruere og eksperimentere når eleverne med rør, render og pæle skal bygge baner, der kan flytte vand over en vold i vores udeområde.

Seje enzymer

Kom med i laboratoriet i Naturvidenskabernes Hus, hvor eleverne skal udføre småforsøg med seje enzymer.

Maskine på strand og affald

Naturfags­maraton Bootcamp

Hvordan bygger man en flydebro, et køretøj, der kan rense stranden for plast, eller en kuglebane, der kan få en kugle til at trille præcis 20 sekunder?

Grafik af astronaut i rummet

Marsvandring

Dine elever skal på Marsvandring med rumdragter og hjelme og styre små teknologier, der kan indsamle prøver på Mars.

Sundhed og trivsel med fablerobotter

Hvordan kan vi bruge teknologi til at øge sundhed og trivsel blandt ældre mennesker på et plejehjem? Det skal eleverne undersøge i dette forløb, hvor de både skal besøge et plejehjem og Naturvidenskabernes Hus.

Sten og bro over hav

Klimasikring af kyst og vandløb

Eleverne skal undersøge, hvordan vi bruger klimadata til at fremtidssikre de danske kyster og vandløb. Forløbet foregår i samarbejde med Klimatorium.

Fire astronauter foran rumfartøj

Det ideelle astronautteam

Eleverne skal måle på deres kroppe og håndtere etiske dilemmaer om grænser for brug af data om vores kroppe. Forløbet er omsat fra et af de forsøg, som astronaut Andreas Mogensen skal udføre på Den Internationale Rumstation ISS.

Jordklode

Det rene vand

Eleverne skal undersøge, hvordan forskellige typer af membraner kan bruges til at rense vand. Forløbet er omsat fra et af de forsøg, som astronaut Andreas Mogensen skal udføre på Den Internationale Rumstation ISS.

3D-print af hånd

3D-print i et isoleret miljø

Eleverne skal designe og 3D-printe et objekt, der kan bruges i et isoleret miljø med begrænsede ressourcer. Forløbet er omsat fra et af de forsøg, som astronaut Andreas Mogensen skal udføre på Den Internationale Rumstation ISS.

Andreas Mogensens ansigt i rumhjelm

Frikvarter i Virtual Reality

Eleverne skal designe et storyboard til en video, der kan afstresse astronaut Andreas Mogensen, mens han er på Den Internationale Rumstation ISS. Forløbet er omsat fra et af de forsøg, som Andreas Mogensen skal udføre, mens han er i rummet.

Astronaut i rummet

Vægtløs fitness

Eleverne skal designe et træningsprogram til en astronaut i vægtløs tilstand. Forløbet er omsat fra et af de forsøg, som astronaut Andreas Mogensen skal udføre på Den Internationale Rumstation ISS.

Power-to-X

Eleverne skal undersøge, hvad Power-to-X er, og hvilke muligheder og udfordringer der er ved at overgå til udelukkende grøn energi.

Hold skibet sejlende

Eleverne skal undersøge forskellige udfordringer, der alle løses af eksperter i de mange virksomheder i den maritime branche.

Byg bæredygtigt

Eleverne skal gennem en række opgaver og et besøg på en virksomhed undersøge fremtidens bæredygtige byggetrends.

Fremtidens bil

Eleverne skal gennem en række opgaver og et besøg på en virksomhed undersøge, hvilken biltype og finansiering der passer til deres families behov samt bilens klimapåvirkning.

Utætte hjerteklapper

Eleverne bliver klogere på hjertet, og hvordan det fungerer, når de gennem opgaver og et besøg på en virksomhed undersøge, hvordan metaller kan indopereres, når der er fejl i hjerteklappen.

Den skøre knogle

Eleverne skal gennem opgaver og et besøg på en virksomhed undersøge, hvordan teknologi kan være med til at udforme knogleimplantater til kroppen.

Funky furniture

Eleverne skal udvikle løsninger på, hvordan vi imødekommer udfordringen med brug-og-smid-væk-kulturen. De skal undersøge, hvordan materialevalg og design kan være med til at understøtte en bæredygtig produktion.

Reservedele til kroppen

Eleverne skal gennem en række opgaver og et besøg på en virksomhed undersøge, hvordan et hofteled fungerer, og hvordan man kan anvende 3D-teknologier til at fremstille et hofteled.

Smart teknologi

Eleverne skal udvikle løsninger på, hvordan robotter kan løse menneskets opgaver både hurtigere og bedre. De skal gennem opgaver og et besøg på en virksomhed undersøge, hvordan automatisering kan understøtte en effektiv produktion og aflaste ensformigt arbejde.

De hårde metaller

Eleverne skal gennem en række opgaver og et besøg på en virksomhed undersøge metallers egenskaber og designe deres egen løsning til en bærende konstruktion til et nyt multirum til skolen.

Byg med træ

Eleverne skal gennem en opgave og et besøg på en virksomhed designe et halvtag til skolen, hvor deres cykler kan stå i læ.

Mur med bolden

Eleverne skal gennem en række opgaver og et besøg på en virksomhed undersøge fremtidens mønstre i murværk og designe deres egen løsning til en boldmur i skolegården.

Smed

Eleverne skal designe en skammel, som er stabil, billig i produktion og holdbar. Hvis I samarbejder med en virksomhed, kan I sende den bedste løsning til virksomheden, som måske har mulighed for at omsætte tegningen til et fysisk produkt til skolen.

Murer

Eleverne skal have murerskeen i hånden, når de skal opmure deres egne minihuse. Husene kan isoleres med forskellige materialer. Brug minihusene til at undersøge isoleringsevne, varmeoverførsel og varmetab. 

Tømrer

Eleverne skal have tommestok og vaterpas i hånden, når de i grupper skal bygge en ottekantet bænk til klassen. Det kræver præcisionsarbejde og godt samarbejde.

VVS-tekniker

Eleverne skal have værktøj i hænderne, når de skal prøve kræfter med de forskellige fagretninger som VVS-tekniker. Eleverne skal montere gulvvarme og termostater – og derudover skal de sikre rene og bakteriefrie rør, når der skal monteres håndvask og afløb.

Plastmager

Eleverne skal arbejde med plastikstøbning, når de skal støbe termoplast, lave opmålinger til en støbeform og udarbejde et produkt med vacuumstøbning.

Elektriker

Eleverne skal montere forskellige elinstallationer – kabler, stikkontakter og lampesteder – på en prøveopsætning. Opgaven kræver adgang til skolens fysik/kemi-lokale.

Industritekniker

Eleverne skal som industriteknikere designe en 3D-tegning af en udstiksform. Hvis I samarbejder med en virksomhed, kan de måske omsætte den bedste af elevernes arbejdstegninger til et fysisk produkt til skolen.

Personvogns­mekaniker

Eleverne skal en tur på værkstedet, når de skal undersøge og udskifte reservedele på en af de vigtigste dele på en bil, nemlig bremsesystemet. Eleverne skal også fejlfinde og reparere et trailerlys.

Ormstrup sø

‘Fosfor – Fra problem til løsning’ er nyt undervisningsmateriale til ungdomsuddannelserne. Materialet består af tre forskellige cases med problemstillinger, film, materialelister med forslag til litteratur og aktiviteter og livedata fra Ormstrup Sø i Midtjylland.

Power-to-X

Eleverne skal give deres bud på, hvordan vi i fremtiden kan sikre tilstrækkelig grøn energi på den lokalitet og det tidspunkt, hvor energien er efterspurgt. Forløbet foregår i samarbejde med Topsoe.

Bæredygtighed med enzymer

Eleverne skal undersøge, hvordan enzymer kan bidrage til en mere bæredygtig fødevareproduktion, og dermed skabe værdi for mennesker og samfundet. Forløbet foregår i samarbejde med Novonesis.

Bæredygtig vandpumpning

Eleverne skal give deres bud på en energikilde, der kan sikre stabil energi til at drive en Grundfos-pumpe et sted i verden. Forløbet foregår i samarbejde med Grundfos.

Klimatilpasning på dit eget gymnasium

Eleverne skal undersøge, hvordan deres eget gymnasium kan klimatilpasses, så det kan modstå øgede nedbørsmængder i fremtiden. Forløbet foregår i samarbejde med Envidan.

En ny indpakning

Eleverne skal undersøge, hvordan de kan optimere materialeskiftet i indpakningen af Coloplast-produkter. Forløbet foregår i samarbejde med Coloplast.

Pige med høreapparat

Dit lokale lydmiljø

Eleverne skal undersøge, hvordan lydmiljøet er i løbet af deres egen hverdag. Forløbet foregår i samarbejde med Eriksholm Research Centre.

Rent vand

Eleverne skal undersøge, hvordan vi sikrer os, at det vand, som vi drikker, er sundt. Forløbet foregår i samarbejde med Frederiksberg Forsyning.

Fremtidssikring af polyurethan

Eleverne skal undersøge, hvordan kan man gøre livsforløbet for plastmaterialet polyurethan mere cirkulært, og dermed sikre tilstrækkelig mængde af det uundværlige materiale uden at påvirke klimaet unødigt. Forløbet foregår i samarbejde med PLIXXENT.

Kontakt

Kontakt