Arkiver: Tilbud undervisere

Science Day

Besøg en virksomhed, organisation eller uddannelsesinstitution til Science Day. Science Day inspirerer alle elever uanset køn, religion, etnicitet og kultur til en fremtid med naturvidenskab og teknologi.

Naturfags­maraton

Naturfagsmaraton er en fest for fællesskab, sammenhold og gode idéer – et kreativt og innovativt undervisningsforløb for elever i 5. og 6. klasse med spændende opgaver og en sjov, lokal konkurrencedag.

Lad op med TotalEnergies

Eleverne skal undersøge, hvordan en dag uden strøm vil se ud for dem, og så skal de bygge en elastikbil. Opgaven er med i dette skoleårs Naturfagsmaraton.

Seje satellitter med GomSpace

Eleverne skal lave en præsentation om satellitter, og så skal de bygge en sej model af en satellit med solpaneler. Opgaven er med i dette skoleårs Naturfagsmaraton.

Rum-robotter

Eleverne skal undersøge, hvordan robotter virker, og så skal de bygge en robot-arm. Rum-robotter er en tidligere opgave i Naturfagsmaraton.

Styr lyden

Eleverne skal lave lydmålinger 10 forskellige steder i deres by, og så skal de lave en opfindelse, der kan styre musikken fra en mobiltelefon i en bestemt retning. Styr lyden er en tidligere opgave i Naturfagsmaraton.

Skøre Maskiner

Eleverne skal undersøge, hvordan de kan bygge en simpel kuglebane, og så skal de bygge en Storm P-maskine. Skøre maskiner er en tidligere opgave i Naturfagsmaraton.

Mal med PPG

Eleverne skal undersøge, hvordan de kan lave deres egen maling, og så skal de bygge et transportbånd, som kan flytte malerbøtter. Mal med PPG er en tidligere opgave i Naturfagsmaraton.

Hit med tyggegummiet

Eleverne skal undersøge, hvor stort problemet er med tyggegummi i deres by, og så skal de finde en smart måde at indsamle det på. Hit med tyggegummiet er en tidligere opgave i Naturfagsmaraton.

Forbind med TDC NET

Eleverne skal undersøge, hvor meget og hvad skoleelever bruger internettet til, og så skal de lave et spil om internettet. Forbind med TDC NET er en tidligere opgave i Naturfagsmaraton.

Astronaut Andreas Mogensen holder en astro bit ombord på den internationale rumstation

Datalogning med micro:bit på jorden og i rummet

Datalogning er en stor del af vores hverdag her på jorden, men også på Den Internationale Rumstation (ISS) er astronauterne meget afhængige af datalogning. Nu kan dine elever øve sig på at datalogge ved hjælp en micro:bit.

Fremstilling af stjernekamera til satellitter

Eleverne skal prøve kræfter med at producere og optimere emner, som lige nu befinder sig på Den Internationale Rumstation. Samtidig skal de undersøge, hvordan man kan reducere CO₂-forbruget.

Vindmøller og solceller

Grønne Sammen

Er din klasse stærkere end den solenergi, der opsamles på 1 m2 solpaneler?
 Det finder I ud af, når I skal løfte vand om kap med de soldrevne pumper på Grundfos. OBS! Kun for skoler i Viborg Kommune.

Flyt vandet – en del af Grønne Sammen

Der er plads til at samarbejde, konstruere og eksperimentere når eleverne med rør, render og pæle skal bygge baner, der kan flytte vand over en vold i vores udeområde.

Seje enzymer

Kom med i laboratoriet i Naturvidenskabernes Hus, hvor eleverne skal udføre småforsøg med seje enzymer.

Maskine på strand og affald

Naturfags­maraton Bootcamp

Hvordan bygger man en flydebro, et køretøj, der kan rense stranden for plast, eller en kuglebane, der kan få en kugle til at trille præcis 10 sekunder?

Grafik af astronaut i rummet

Marsvandring

Dine elever skal på Marsvandring med rumdragter og hjelme og styre små teknologier, der kan indsamle prøver på Mars.

Klog på tøjspild

Hvordan kan vi bruge teknologi til at øge sundhed og trivsel blandt ældre mennesker på et plejehjem? Det skal eleverne undersøge i dette forløb, hvor de både skal besøge et plejehjem og Naturvidenskabernes Hus.

Naturfagsræs – tilbud til specialklasser

Der er plads til fordybelse og sjove aktiviteter, når der skal laves undersøgelser med enzymer i vaskemidler i vores laboratorie eller bygges kuglebaner ud af forskellige materialer.

Miniræs

Tag dine indskolingselever med til en dag fuld af opfindelser, kreativitet og sjov. Miniræs udspringer fra det populære Naturfagsmaraton.

Byg din egen sø

Hvordan opfører vand sig? Hvad betyder vægten for, om noget kan bevæges eller flyttes? Vi skal undersøge vand, og om man egentlig kan bygge sin egen sø.

Smådyrssafari

De vilde insekter og smådyr er i tilbagegang og verdens biodiversitet bliver ringere og ringere. Det må vi gøre noget ved! Og jo mere man ved om naturen, jo større lyst får man til at passe på den.

Fire astronauter foran rumfartøj

Det ideelle astronautteam

Eleverne skal måle på deres kroppe og håndtere etiske dilemmaer om grænser for brug af data om vores kroppe. Forløbet er omsat fra et af de forsøg, som astronaut Andreas Mogensen har udført på Den Internationale Rumstation.

Jordklode

Det rene vand

Eleverne skal undersøge, hvordan forskellige typer af membraner kan bruges til at rense vand. Forløbet er omsat fra et af de forsøg, som astronaut Andreas Mogensen har udført på Den Internationale Rumstation.

3D-print af hånd

3D-print i et isoleret miljø

Eleverne skal designe og 3D-printe et objekt, der kan bruges i et isoleret miljø med begrænsede ressourcer. Forløbet er omsat fra et af de forsøg, som astronaut Andreas Mogensen har udført på Den Internationale Rumstation.

Andreas Mogensens ansigt i rumhjelm

Frikvarter i Virtual Reality

Eleverne skal designe et storyboard til en video, der kan afstresse astronaut Andreas Mogensen, mens han er på Den Internationale Rumstation. Forløbet er omsat fra et af de forsøg, som astronaut Andreas Mogensen har udført på Den Internationale Rumstation.

Astronaut i rummet

Vægtløs fitness

Eleverne skal designe et træningsprogram til en astronaut i vægtløs tilstand. Forløbet er omsat fra et af de forsøg, som astronaut Andreas Mogensen har udført på Den Internationale Rumstation.

Power-to-X

Eleverne skal undersøge, hvad Power-to-X er, og hvilke muligheder og udfordringer der er ved at overgå til udelukkende grøn energi.

Hold skibet sejlende

Eleverne skal undersøge forskellige udfordringer, der alle løses af eksperter i de mange virksomheder i den maritime branche.

Byg bæredygtigt

Eleverne skal gennem en række opgaver og et besøg på en virksomhed undersøge fremtidens bæredygtige byggetrends.

Fremtidens bil

Eleverne skal gennem en række opgaver og et besøg på en virksomhed undersøge, hvilken biltype og finansiering der passer til deres families behov samt bilens klimapåvirkning.

Utætte hjerteklapper

Eleverne bliver klogere på hjertet, og hvordan det fungerer, når de gennem opgaver og et besøg på en virksomhed undersøge, hvordan metaller kan indopereres, når der er fejl i hjerteklappen.

Den skøre knogle

Eleverne skal gennem opgaver og et besøg på en virksomhed undersøge, hvordan teknologi kan være med til at udforme knogleimplantater til kroppen.

Funky furniture

Eleverne skal udvikle løsninger på, hvordan vi imødekommer udfordringen med brug-og-smid-væk-kulturen. De skal undersøge, hvordan materialevalg og design kan være med til at understøtte en bæredygtig produktion.

Reservedele til kroppen

Eleverne skal gennem en række opgaver og et besøg på en virksomhed undersøge, hvordan et hofteled fungerer, og hvordan man kan anvende 3D-teknologier til at fremstille et hofteled.

Smart teknologi

Eleverne skal udvikle løsninger på, hvordan robotter kan løse menneskets opgaver både hurtigere og bedre. De skal gennem opgaver og et besøg på en virksomhed undersøge, hvordan automatisering kan understøtte en effektiv produktion og aflaste ensformigt arbejde.

De hårde metaller

Eleverne skal gennem en række opgaver og et besøg på en virksomhed undersøge metallers egenskaber og designe deres egen løsning til en bærende konstruktion til et nyt multirum til skolen.

Byg med træ

Eleverne skal gennem en opgave og et besøg på en virksomhed designe et halvtag til skolen, hvor deres cykler kan stå i læ.

Mur med bolden

Eleverne skal gennem en række opgaver og et besøg på en virksomhed undersøge fremtidens mønstre i murværk og designe deres egen løsning til en boldmur i skolegården.

Smed

Eleverne skal designe en skammel, som er stabil, billig i produktion og holdbar. Hvis I samarbejder med en virksomhed, kan I sende den bedste løsning til virksomheden, som måske har mulighed for at omsætte tegningen til et fysisk produkt til skolen.

Murer

Eleverne skal have murerskeen i hånden, når de skal opmure deres egne minihuse. Husene kan isoleres med forskellige materialer. Brug minihusene til at undersøge isoleringsevne, varmeoverførsel og varmetab. 

Tømrer

Eleverne skal have tommestok og vaterpas i hånden, når de i grupper skal bygge en ottekantet bænk til klassen. Det kræver præcisionsarbejde og godt samarbejde.

VVS-tekniker

Eleverne skal have værktøj i hænderne, når de skal prøve kræfter med de forskellige fagretninger som VVS-tekniker. Eleverne skal montere gulvvarme og termostater – og derudover skal de sikre rene og bakteriefrie rør, når der skal monteres håndvask og afløb.

Plastmager

Eleverne skal arbejde med plastikstøbning, når de skal støbe termoplast, lave opmålinger til en støbeform og udarbejde et produkt med vacuumstøbning.

Elektriker

Eleverne skal montere forskellige elinstallationer – kabler, stikkontakter og lampesteder – på en prøveopsætning. Opgaven kræver adgang til skolens fysik/kemi-lokale.

Industritekniker

Eleverne skal som industriteknikere designe en 3D-tegning af en udstiksform. Hvis I samarbejder med en virksomhed, kan de måske omsætte den bedste af elevernes arbejdstegninger til et fysisk produkt til skolen.

Personvogns­mekaniker

Eleverne skal en tur på værkstedet, når de skal undersøge og udskifte reservedele på en af de vigtigste dele på en bil, nemlig bremsesystemet. Eleverne skal også fejlfinde og reparere et trailerlys.

Illustration af børn der lader papir falde mod gulvet

Minimaraton – En sej svæver

En dag, en opgave, en klasse! Velkommen til Minimaraton, hvor eleverne hjemme på skolen skal undersøge og bygge deres egne svævere.

Bæredygtighed med enzymer

Eleverne skal undersøge, hvordan enzymer kan bidrage til en mere bæredygtig fødevareproduktion, og dermed skabe værdi for mennesker og samfundet. Forløbet foregår i samarbejde med Novonesis.

Power-to-X

Eleverne skal give deres bud på, hvordan vi i fremtiden kan sikre tilstrækkelig grøn energi på den lokalitet og det tidspunkt, hvor energien er efterspurgt. Forløbet foregår i samarbejde med Topsoe.

En ny indpakning

Eleverne skal undersøge, hvordan de kan optimere materialeskiftet i indpakningen af Coloplast-produkter. Forløbet foregår i samarbejde med Coloplast.

Rent vand

Eleverne skal undersøge, hvordan vi sikrer os, at det vand, som vi drikker, er sundt. Forløbet foregår i samarbejde med Frederiksberg Forsyning.

Sten og bro over hav

Klimasikring af kyst og vandløb

Eleverne skal undersøge, hvordan vi bruger klimadata til at fremtidssikre de danske kyster og vandløb. Forløbet foregår i samarbejde med Klimatorium.

Bæredygtig vandpumpning

Eleverne skal give deres bud på en energikilde, der kan sikre stabil energi til at drive en Grundfos-pumpe et sted i verden. Forløbet foregår i samarbejde med Grundfos.

Klimatilpasning på dit eget gymnasium

Eleverne skal undersøge, hvordan deres eget gymnasium kan klimatilpasses, så det kan modstå øgede nedbørsmængder i fremtiden. Forløbet foregår i samarbejde med Envidan.

Pige med høreapparat

Dit lokale lydmiljø

Eleverne skal undersøge, hvordan lydmiljøet er i løbet af deres egen hverdag. Forløbet foregår i samarbejde med Eriksholm Research Centre.

Sø set fra oven

Søer som fosforminer

Eleverne skal undersøge, hvordan vi får bedst mulig gavn af den fosfor, som skal fjernes fra søer. Forløbet foregår i samarbejde med Syddansk Universitet.

En bøje med teknisk udstyr på en sø

Søens digitale tvilling

Eleverne skal undersøge, hvordan man med højfrekvente data kan forudsige, hvad der vil ske i en sø. Forløbet foregår i samarbejde med WaterITech og Aarhus Universitet.

Design en sø-robot

Eleverne skal undersøge, hvordan de kan bidrage til udviklingen af en sø-robot, der skal fjerne de øverste bundlag i en sø. Forløbet foregår i samarbejde med DIS.

Fremtidssikring af polyurethan

Eleverne skal undersøge, hvordan kan man gøre livsforløbet for plastmaterialet polyurethan mere cirkulært, og dermed sikre tilstrækkelig mængde af det uundværlige materiale uden at påvirke klimaet unødigt. Forløbet foregår i samarbejde med PLIXXENT.

Fosfor – Fra problem til løsning

‘Fosfor – Fra problem til løsning’ er et undervisningsmateriale til ungdomsuddannelserne. Materialet består af tre forskellige cases med problemstillinger, film, materialelister med forslag til litteratur og aktiviteter og livedata fra Ormstrup Sø i Midtjylland.

Kontakt

Kontakt