Forestil dig at være i rummet, hvor der ikke er nogen tyngdekraft. Her står astronauter over for udfordringer som tab af muskel- og knoglemasse, påvirket syn og svækket immunforsvar, mens deres velvære er afgørende for en succesfuld mission. Nu skal dine elever som rumforskere hjælpe astronauter med at holde sig sunde og i god form, når de skal udvikle træningsprogrammer ved hjælp af forskellige materialer, der ikke må gøre brug af tyngdekraften. Velkommen til Vægtløs fitness!
Om forløbet
Eleverne skal bruge deres viden om fysik/kemi, biologi og idræt, når de skal udvikle et træningsprogram til en astronaut som Andreas Mogensen i vægtløs tilstand på Den Internationale Rumstation. Eleverne skal arbejde i teams og følge en designproces, hvor de skal teste, forbedre og evaluere deres træningsprogrammer. Til sidst får de mulighed for at afprøve deres program på yngre elever og indsamle feedback.
Forløbet består af:
- Lærervejledning inkl. lektionsplan
- Elevmateriale med beskrivelse og udfordring
- Elevark 1 og 2
- To artikler fra Videnskab.dk
Livet på rumstationen
Den 12. marts 2024 landede den danske ESA-astronaut Andreas Mogensen og hans kollegaer fra NASA igen på Jorden efter at have opholdt sig næsten 200 dage på Den Internationale Rumstation. Missionen fik navnet ’Huginn’. Ombord på rumstationen udførte Andreas Mogensen forskning og teknologiudvikling, ligesom han demonstrerede teknologier i vægtløs tilstand. Han udførte i alt 10 forskellige forsøg, hvoraf fem af disse er udvalgt og omsat til undervisningsmateriale for elever i udskolingen. Andreas Mogensen rejste også i 2015 til Den Internationale Rumstation på missionen ’Iriss’, som varede 10 dage.
Materialet, som samlet kaldes Livet på rumstationen, består af disse forløb: