Frikvarter i Virtual Reality

Eleverne skal designe et storyboard til en video, der kan afstresse astronaut Andreas Mogensen, mens han er på Den Internationale Rumstation. Forløbet er omsat fra et af de forsøg, som astronaut Andreas Mogensen har udført på Den Internationale Rumstation.

Astronaut Andreas Mogensen har tilbragt mere end seks måneder i trange omgivelser på Den Internationale Rumstation, hvor han havde brug for afveksling og afstresning i sin hverdag. Virksomheden Danish Aerospace Company har designet forskellige digitale verdener, som han kunne bevæge sig rundt i ved hjælp af VR-briller. Nu er det dine elevers tur, når de skal designe virtuelle oplevelser til Andreas Mogensen. Forestil dig, at han udforsker skovens dybe stille ro på en solskinsdag, går en tur i sin have eller lytter til bølgerne på Vestkysten, mens hans krop stadig er på ISS.

Velkommen til Frikvarter i Virtual Reality!

Om forløbet

Eleverne skal sætte sig ind i Andreas Mogensens situation på Den Internationale Rumstation ved at tage udgangspunkt i en refleksion over deres egne reaktioner på omverdenens påvirkninger. Forløbet begynder med, at eleverne samler viden om, hvordan de selv holder bedst fri ud fra tre scenarier, der bliver mere og mere isolerede fra omverdenen. Dernæst skal eleverne undersøge, hvilke fysiske og mentale vilkår en astronaut på ISS er underlagt, hvad der påvirker dem fysisk og mentalt, og hvad der kan stresse dem. Sidst skal eleverne designe et storyboard til en video, der kan afstresse en astronaut på en rumstation.

Forløbet består af:

Livet på rumstationen

Den 12. marts 2024 landede den danske ESA-astronaut Andreas Mogensen og hans kollegaer fra NASA igen på Jorden efter at have opholdt sig næsten 200 dage på Den Internationale Rumstation. Missionen fik navnet ’Huginn’. Ombord på rumstationen udførte Andreas Mogensen forskning og teknologiudvikling, ligesom han demonstrerede teknologier i vægtløs tilstand. Han udførte i alt 10 forskellige forsøg, hvoraf fem af disse er udvalgt og omsat til undervisningsmateriale for elever i udskolingen. Andreas Mogensen rejste også i 2015 til Den Internationale Rumstation på missionen ’Iriss’, som varede 10 dage.

Materialet, som samlet kaldes Livet på rumstationen, består af disse forløb:

Klasse

7. klasse, 8. klasse, 9. klasse, 10. klasse

Fag

Biologi, Uddannelse og job, Fysik/kemi

Aktivitetsform

Engineering

Sted

På skolen, Hos en virksomhed

Varighed

I samarbejde med

Viden

Kontakt

Mere til samme klassetrin

Vægtløs fitness

Eleverne skal designe et træningsprogram til en astronaut i vægtløs tilstand. Forløbet er omsat fra et af de forsøg, som astronaut Andreas Mogensen har udført på Den Internationale Rumstation.

Læs mere

Det rene vand

Eleverne skal undersøge, hvordan forskellige typer af membraner kan bruges til at rense vand. Forløbet er omsat fra et af de forsøg, som astronaut Andreas Mogensen har udført på Den Internationale Rumstation.

Læs mere

Det ideelle astronautteam

Eleverne skal måle på deres kroppe og håndtere etiske dilemmaer om grænser for brug af data om vores kroppe. Forløbet er omsat fra et af de forsøg, som astronaut Andreas Mogensen har udført på Den Internationale Rumstation.

Læs mere

Kontakt

Kontakt