Naturfagsræs er en spændende og udfordrende dag, hvor der er mulighed for at undersøge og eksperimentere. Naturfagsræs er et tilbud til specialklasser, hvor indholdet kan variere fra år til år.
Aktiviteter
Mest for de yngste elever: Byg en kuglebane
Hvordan kan man bygge en kuglebane, hvor kuglen triller hurtigt gennem banen? Eller hvor kuglen triller i længst mulig tid på banen? Der bygges kuglebaner og tages tid på kuglens tur gennem banen.
Først skal der bygges en simpel kuglebane af en plade, malerpinde og lærertyggegummi. Dernæst skal der bygges en større kuglebane i en åben kasse med flere forskellige materialer.
For de ældste: Seje enzymer
Hvad er enzymer for noget, og hvad sker der med vaskeevnen, når vi tilsætter enzymer til et vaskemiddel? Det skal der eksperimenteres med i vores laboratorie. Først løses en opgave hvor eleverne følger en opskrift, for at undersøge forskellen på at vaske med vaskemiddel med og uden enzymer. Dernæst skal eleverne designe deres egen undersøgelse af, hvilket vaskemiddel der virker bedst på forskellige pletter på stof.
Forberedelse
Tal med eleverne om dagens emne og orientér dem om dagens program.
Byg en kuglebane:
Forbered eleverne ved at:
- Se denne introfilm om Naturvidenskabernes Hus https://vimeo.com/830532891
- Se denne korte film om aktiviteten https://vimeo.com/996110932
- Øve jer i at bruge et stopur:
- Hvordan fungerer et stopur?
- Hvor lang tid er f.eks. 10 sekunder, 20 sekunder, 1 minut?
- Løs evt. opgaven “skøre maskiner 1” – se under undervisningsmateriale
Seje enzymer:
Forbered eleverne ved at:
- Se denne introfilm om Naturvidenskabernes Hus https://vimeo.com/830532891
- Se denne korte film om aktiviteten https://vimeo.com/992840389
- Se denne korte film om enzymer https://www.youtube.com/watch?v=6jiANfg5ZTo&feature=youtu.be
- Øve jer evt. i at bruge pipetter. Sug præcise mængder op. Prøv med olie, vand, sæbe
- Snak om hvordan man arbejder i et laboratorie
Efterbehandling
For at skabe sammenhæng mellem forløbet og elevernes læring på skolen, er det en god idé at koble forløbet i Naturvidenskabernes Hus til et emne, I enten selv skal i gang med, er midt i eller har afsluttet.
- Til forløbet “Byg en kuglebane”; Løs opgaven “Skøre maskiner – ekstra undersøgelse”.
- Til forløbet “Seje enzymer”; Lav andre undersøgelser i laboratoriet. Fremstil f.eks. en rødkålsindikator og tilsæt den til forskellige hverdagskemikalier.
Formål med dagen
Formålet med “Byg en kuglebane” er:
- At eleverne gennem leg arbejder med både åbne og lukkede opgaver.
- At eleverne arbejder med elementer af engineering-metoden (konstruere, undersøge, forbedre).
- At eleverne får erfaringer med, hvilken betydning hældningen har for hastigheden af en kugle.
Formålet med “Seje enzymer” er:
- At eleverne får erfaringer med at arbejde i et laboratorie
- At eleverne får mulighed for at arbejde med både åbne og lukkede undersøgelser
- At eleverne erfarer, hvilken effekt enzymer har
Undervisningsmateriale
Byg en kuglebane:
Seje enzymer:
- Lav en rødkålsindikator