Den Internationale Rumstation, hvor astronaut Andreas Mogensen opholdte sig i næsten 200 dage, har begrænsede ressourcer. Det samme gælder andre lignende rumstationer. Derfor skal der udvikles løsninger med 3D-print af genstande direkte på rumstationen. Et forsøg, som Andreas Mogensen udførte, mens han befandt sig på Den Internationale Rumstation. Forsøget er omsat til en undervisningsforløb til elever i udskolingen. Astronauter og forskere har nemlig brug for dine elevers kreative hjerner, når der skal designes et smart objekt til en rumstation eller en Mars-base.
Velkommen til 3D-print i et isoleret miljø!
Om forløbet
I forløbet kommer eleverne igennem en række engineering-faser, når de skal forstå udfordringen, undersøge behov i et helt isoleret miljø, brainstorme på løsninger, konkretisere, konstruere, teste og forbedre deres løsninger. Vær opmærksom på, at forløbet fordrer adgang til en 3D-printer.
Forløbet består af:
- Lærervejledning inkl. lektionsplan
- Elevmateriale med beskrivelse og udfordring
- Elevark 1 og 2
- Forklaringsvideo fra Videnskab.dk
- To artikler fra Videnskab.dk
Livet på rumstationen
Den 12. marts 2024 landede den danske ESA-astronaut Andreas Mogensen og hans kollegaer fra NASA igen på Jorden efter at have opholdt sig næsten 200 dage på Den Internationale Rumstation. Missionen fik navnet ’Huginn’. Ombord på rumstationen udførte Andreas Mogensen forskning og teknologiudvikling, ligesom han demonstrerede teknologier i vægtløs tilstand. Han udførte i alt 10 forskellige forsøg, hvoraf fem af disse er udvalgt og omsat til undervisningsmateriale for elever i udskolingen. Andreas Mogensen rejste også i 2015 til Den Internationale Rumstation på missionen ’Iriss’, som varede 10 dage.
Materialet, som samlet kaldes Livet på rumstationen, består af disse forløb: