Der er dans, fællessang og godt humør på skemaet, når Naturhelten lægger vejen forbi Naturvidenskabernes Hus. Naturheltenes Dag er en sjov aktivitetsdag om natur, affald og genbrug.
Forløbet er del af Forskningens Døgn.
Aktiviteter
Dagens undervisning foregår på to værksteder:
- Metalværksted
En forurenet sø skal renses for metalaffald og farligt affald. Eleverne skal bygge redskaber med simple materialer i form af træ, elastikker, magneter, tape osv. og ”fange” affald.
- Elektronikværksted
Elektronikaffald skal skilles ad og deles i metal, plastik, elektronik og ledninger. Der er almindeligt værktøj til rådighed.
Forberedelse
Aktivér elevernes forforståelse ved at tale med dem om dagens emne og orientér dem om dagens program.
Find inspiration her:
https://natur-teknologi1-3.gyldendal.dk/forloeb/fra-resurse-til-affald
https://natur-teknologi1-3.gyldendal.dk/forloeb/stroem
https://natur-teknologi1-3.gyldendal.dk/forloeb/hverdagens-ting
https://haandvaerkogdesign.gyldendal.dk/forloeb/biler
https://haandvaerkogdesign.gyldendal.dk/forloeb/byg-robotter
https://www.verdensmaalene.dk/undervisningeroevelser
Efterbehandling
For at skabe sammenhæng mellem forløbet og elevernes læring på skolen er det en god idé at koble forløbet i Naturvidenskabernes Hus til et emne, I enten skal i gang med, er midt i eller har afsluttet.
Find inspiration under ’Forberedelse’, hvor der er linket til relevante undervisningsforløb bl.a. på Gyldendals portaler.
Desuden er der en oplagt kobling til FN’s Verdensmål
- Rent vand og sanitet
- Ansvarligt forbrug og produktion
Formål
Formålet med dagen er, at eleverne får en forståelse for vigtigheden af at sortere og genbruge vores affald.
Eksempler fra Fælles Mål
Natur og teknologi, efter 2. klasse
- Der arbejdes inden for kompetenceområdet ‘undersøgelse’, hvor eleven kan udføre enkle undersøgelser på baggrund af egne og andres spørgsmål.
- Der arbejdes inden for kompetenceområdet ‘perspektivering’, hvor eleven kan genkende natur og teknologi i sin hverdag.
Natur og teknologi, efter 4. klasse
- Der arbejdes inden for kompetenceområdet ‘undersøgelse’, hvor eleven kan gennemføre enkle undersøgelser på baggrund af egne forventninger.
- Der arbejdes inden for kompetenceområdet ‘perspektivering’, hvor eleven kan relatere natur og teknologi til andre kontekster.
Håndværk og design, efter 3. klasse
- Der arbejdes inden for kompetenceområdet ‘design’, hvor eleven kan arbejde med enkle designprocesser knyttet til egen produktfremstilling.
Herunder kan eleven navngive og anvende grundlæggende håndværktøjer og redskaber. - Der arbejdes inden for kompetenceområdet ‘håndværk – værktøj’, hvor eleven kan anvende værktøjer, redskaber og maskiner forsvarligt til forarbejdning af materialer. Herunder kan eleven fortælle om idéer til et produkt.