Eleverne skal arbejde med at bygge Lego-dyret Otto. De skal få Otto til at gøre bestemte ting ved hjælp af blokprogrammering og på denne måde blive fortrolige med programmeringsfladen.
Formål med dagen
- At eleverne gennem leg opnår grundlæggende programmeringskompetencer.
- At eleverne gennem leg styrker deres undersøgelseskompetencer.
- At eleverne trænes i at styrke deres vedholdenhed.
- At eleverne gennem leg arbejder med både lukkede og åbne opgaver.
- At eleverne kan præsentere og formidle deres projekt.
Madpakker
Når I ankommer, bliver I anvist et bord, hvor I kan spise jeres medbragte madpakker. Det er ikke muligt at købe mad og drikke i Naturvidenskabernes Hus.
Din rolle som lærer
Vores formidlere guider jer gennem dagen, men du er stadig meget vigtig! Vi oplever, at lærernes/pædagogernes engagement og deltagelse i dagen er afgørende for elevernes udbytte.
Vi vil gerne, at vi arbejder sammen som et team. Du kan bidrage ved at:
- deltage aktivt hele dagen sammen med dine elever
- oversætte/opsamle vigtige pointer ud fra dit kendskab til eleverne
- indgå i konkrete opgaver som en ressource, f.eks. ved at hjælpe eleverne med programmering
- komme med relevante faglige indspark, der skaber en sammenhæng tilbage til skolen
Forberedelse inden besøget
Grupper
Lav grupper med to elever i hver. Der vil også være mulighed for en-mandsgrupper, hvis det er nødvendigt.
Orientering
Orienter eleverne om dagens program.
Forforståelse
Aktivér jeres elevers forforståelse ved at tale med dem om:
- Programmering
Kender de ting fra deres hverdag, hvor der er brugt programmering? (Robotplæneklipper, robotstøvsuger, el-biler, parkering i DOKK1 etc.). - Kæledyr
Hvilke kæledyr kender de? Hvem har kæledyr derhjemme? Hvad er et kæledyr? Hvorfor er det godt at have kæledyr? - Dyrehospital
Hvad er et dyrehospital? Hvad laver man på et dyrehospital? Hvem arbejder på et dyrehospital? Hvad fejler dyrerene, som kommer på et dyrehospital? Kender børnene dyr, som har været på dyrehospital? Vis eleverne denne film, der giver et indblik i disse spørgsmål:
- Det gode publikum
Når eleverne skal præsentere og formidle deres projekter for hinanden, er det en god ide, hvis de allerede ved, hvordan de kan hjælpe hinanden ved at være et godt publikum.
Videoer
Se denne lille introvideo fra Naturvidenskabernes Hus, der viser jer rundt i vores hus:
Se denne lille introvideo, som giver en introduktion til dagens emne:
Øvelse
Lav evt. en analog programmeringsøvelse, hvor eleverne skal prøve at programmere hinanden fra et sted til et andet. De skal være sammen to og to og skal bruge kommandoerne ”lige ud”, ”venstre”, ”højre”.