Hver dansker køber i gennemsnit 11 kg tøj om året. En tredjedel af dette tøj hænger blot bagerst i skabet og bliver aldrig brugt. I dette forløb skal dine elever arbejde med tøjspild, og hvad de selv kan gøre for at mindske tøjspild. De skal løse en udfordring med brug af Fable-robotter og arbejde med tøjspild på mange forskellige måder – både før, under og efter besøget i Naturvidenskabernes Hus. Fokus er på, hvad eleverne selv kan gøre for at mindske tøjspild. Forhåbentlig kommer de til at opleve både håb og handlekraft.
Lærerkusus
Inden forløbet bedes du tilmelde dig vores lærerkursus. Her bliver du introduceret til vores Fable-robotter, så du ved, hvad de kan og ikke kan. Derudover gennemgår vi hele forløbet, så du er godt klædt på til at hjælpe dine elever både på skolen og i Naturvidenskabernes Hus.
Kurset afholdes i Naturvidenskabernes Hus den 16. december kl. 13.00 – 15.00.
Aktiviteter
Dagen i Naturvidenskabernes Hus byder på følgende:
- Introduktion og basisøvelser til Fable-robotten. Her lærer dine elever den mest grundlæggende programmering.
- Med udgangspunkt i udfordringen ‘Design et spil, der kan gøre andre kloge på tøjspild’ designer og konstruerer dine elever et spil med Fable-robotten som omdrejningspunkt.
- Til sidst afprøver og fremviser de resultatet i små hold.
Eleverne skal hele dagen arbejde sammen to og to. Hav gerne grupperne på plads, når I kommer.
Forberedelse
I skal bruge ca. 4 lektioner på forberedelse.
1. Læs og tal om følgende artikler, og se denne korte film fra en virksomhed i Bjerringbro:
- Læs artiklen Tøj og bæredygtighed (faktalink.dk)
- Læs hele temaet om Stop tøjspild (tænk.dk)
- Se filmen om Viborg-virksomheden Newretex (vimeo.com)
2. Download Morgenthalers tøjpyramide, og tal med dine elever om, hvor de selv passer ind i tøjpyramiden:
3. Giv eleverne opgaven Analyser dit tøjskab med hjem. Snak om den på klassen efterfølgende.
4. Se disse små film om uddannelsesmulighederne inden for tøjbranchen:
- Beklædningshåndværker (via.dk)
- Tag din design- og businessuddannelse hos VIA University College (via.dk) (scroll lidt ned på siden)
5. Eleverne skal til sidst udarbejde et faktaark med 10 facts om tøjspild, så de forstår omfanget af vores tøjspild. Disse faktaark skal I medbringe på dagen i Naturvidenskabernes Hus, hvor de skal danne udgangspunkt for deres spil om tøjspild.
Efterbehandling
I får et spil med hjem fra Naturvidenskabernes Hus (T-shirt-spillet), som vi opfordrer jer til at spille med jeres elever.
Besøg desuden en genbrugsbutik i nærområdet. Her kan I f.eks. spørge om lov til:
- at lave et modeshow i butikken eller på anden vis lade eleverne forholde sig til, hvad de vil gå i af genbrugstøj.
- at se lageret og høre om, hvor meget tøj de får ind om ugen.
- at undersøge, hvilke lande tøjet kommer fra.
- at få/købe tøj med hjem og redesigne det.
Se en oversigt over alle genbrugsbutikker i Viborg Kommune.
Formål
Formålet med forløbet er, at eleverne opnår handlekompetence i forhold til tøjspild, og at de får erfaringer med kodning i forbindelse med problemløsning.
Eksempler fra Fælles Mål
Biologi, fysik/kemi og/eller geografi
- Der arbejdes inden for kompetenceområdet ‘undersøgelse’, hvor eleven kan designe, gennemføre og evaluere undersøgelser i biologi, fysik/kemi og/eller geografi. Med særligt fokus på ‘undersøgelser i naturfag’.
- Der arbejdes indenf or kompetenceområdet ‘modellering’, hvor eleven kan anvende og vurdere modeller i biologi, fysik/kemi og/eller geografi. Med særligt fokus på ‘modellering i naturfag’.
- Der arbejdes indenfor kompetenceområdet ‘perspektivering’, hvor eleven kan perspektivere biologi, fysik/kemi og/eller geografi til omverdenen og relatere indholdet i faget til udvikling af naturvidenskabelig erkendelse. Med særligt fokus på ‘perspektivering i naturfag’.
- Der arbejdes indenfor kompetenceområdet ‘kommunikation’, hvor eleven kan kommunikere om naturfaglige forhold med biologi, fysik/kemi og/eller geografi. Med særligt fokus på ‘formidling’.