Model for virksomhedsforløb
Når du deltager i et virksomhedsforløb, sker det med udgangspunkt i en autentisk case fra en dansk virksomhed. Intentionen er, at forløbene løfter de faglige forløb i gymnasieskolen og indfrier målet om, at eleverne udvikler kompetencer til at forstå, formulere og behandle samfundsrelevante problemer med henblik på at udvikle bæredygtige løsninger til fremtiden.
Samarbejdet vil forløbe gennem syv faser, som fremgår af nedenstående model. Faserne er fleksible og kan tilpasses individuelle læreplaner og ønsker. Den specifikke tidsramme aftaler du i samarbejde med virksomheden og Naturvidenskabernes Hus. Typisk vil forløbet strække sig over minimum fem undervisningslektioner.
Beskrivelse af faser åbner, når du klikker.
Formøde
Inden forløbet skal du deltage i et møde med os og virksomheden. Til mødet præsenterer vi konceptet og modellen for virksomhedsforløb. En medarbejder præsenterer sig selv, virksomheden og mulige virksomhedscases. Sammen aftaler vi faglig vinkel, forventninger og praktiske aftaler for forløbet.
MATERIALER
- I bogen af Poul Bitsch Olsen og Kaare Pedersen (2018): Problemorienteret projektarbejde – en værktøjsbog” finder du alt, hvad du skal vide om projektarbejde – lige fra gruppedannelse til slutprodukt
- Inden kickoff kan I med fordel have fokus på karrierelæring. En mulighed er at benytte Engineer the futures karrierelæringsspil, samtaleguide om studievalg, fakta om ingeniører eller film med ingeniører