Tag dine indskolingsbørn med til en dag med opfindelser, kreativitet og sjov. Velkommen til Miniræs!
På 3 timer undersøger, designer og bygger dine elever for at finde den bedste naturfaglige løsning – og vi guider dem hele vejen!
Aktiviteter
Miniræs 2025 er en komprimeret en-dags-Naturfagsmaraton-dag.
Jeres elever bliver på dagen guidet gennem en mini-design-model, hvor de skal designe, bygge, teste og prøve sig frem.
De skal løse to opgaver, som begge handler om at designe og teste den bedste snurretop – vi kalder den en drejer!
De to opgaver er:
- Byg og test en sej drejer - her skal der bygges og testes forskellige drejere. Hvilken er den bedste? Alle må bygge deres egen drejer til at tage med hjem.
- Leg med motor og farver på en sej drejer - her skal der bruges en lille elmotor, til at få skiver i forskellige farver og mønstre til at dreje hurtigt rundt. Børnene skal selv finde ud af, hvordan motor, batteri og ledninger skal forbindes og de må selv lave deres egne skiver.
Forberedelse
- Se denne lille introvideo fra Naturvidenskabernes Hus, der viser jer rundt i vores hus.
- Lav grupper med 2 elever i hver.
- Orienter eleverne om dagens program og fortæl dem, at der kan være klasser fra andre skoler i huset.
- Arbejd med nogle af de fagområder, vi kommer omkring på dagen.
- Matematik: Cirkel, diameter, centrum, cm, en halv, en kvart, en tredjedel
- Natur og teknologi: Blanding af farver, simple kredsløb (motor, ledning, batterier)
- Læs evt. ”Kærestefolkene” af H.C. Andersen
14 dage inden besøget vil I modtage et informationsbrev med detaljeret program.
Efterbehandling
Efter besøget i Naturvidenskabernes Hus, vil det være oplagt fortsat at arbejde undersøgende og legende. I kan evt. prøve kræfter med det landsdækkende forløb, Minimaraton, som er et endagsforløb, I kan gennemføre på jeres egen skole. Link til alt materialet finder I her.
Formål
At eleverne øver sig i at arbejde legende og undersøgende som forberedelse til deltagelse i Naturfagsmaraton.
Eksempler fra Fælles Mål
Natur og teknologi
- Der arbejdes inden for kompetenceområdet ‘undersøgelse’, hvor eleven kan udføre enkle undersøgelser på baggrund af egne og andres spørgsmål.
- Der arbejdes inden for kompetenceområdet ‘kommunikation, hvor eleven kan beskrive egne undersøgelser og modeller.
Undervisningsmateriale
- Afprøv en engineering-udfordring: Øjne i nakken
- Afprøv en engineering-udfordring: Fingrene væk!
- Forløb på Gyldendals Billedkunstportal: Blæsevejr
Transport Viborg Kommune
Forløbet ligger på KLC, og hvis du er fra Viborg Kommune, kan du søge om transporttilskud her: https://klcviborg.dk/transport_application