Arkiver: Tilbud undervisere

Science Day

Besøg en virksomhed, organisation eller uddannelsesinstitution til Science Day. Science Day inspirerer alle elever uanset køn, religion, etnicitet og kultur til en fremtid med naturvidenskab og teknologi.

Naturfags­maraton

Naturfagsmaraton er en fest for fællesskab, sammenhold og gode idéer – et kreativt og innovativt undervisningsforløb for elever i 5. og 6. klasse med spændende opgaver og en sjov, lokal konkurrencedag.

Illustration af børn der lader papir falde mod gulvet

Minimaraton – En sej svæver

En dag, en opgave, en klasse! Velkommen til Minimaraton, hvor eleverne hjemme på skolen skal undersøge og bygge deres egne svævere.

Meget mere end mælk

Eleverne skal arbejde med næringsindhold samt nogle af de spændende processer, der foregår på mejerierne, og undersøge, hvordan man kan styre dem, så man sikrer ensartet produktion i høj kvalitet.

Byg højt

Eleverne skal bygge en kube og gøre den stærk og stabil. De skal også bygge en model af et udsigtstårn. Opgaven er med i dette skoleårs Naturfagsmaraton.

Luft ud

Eleverne skal undersøge temperaturen og luften i deres klasseværelse, og så skal de bygge deres egen ventilator. Opgaven er med i dette skoleårs Naturfagsmaraton.

Stop tøjspild

Eleverne skal lave en kampagne, og så skal de upcycle tekstiler. Opgaven er en tidligere opgave i Naturfagsmaraton.

Frø på farten

Eleverne skal undersøge forskellige frø fra deres køkken, og så skal de bygge vinger til et frø. Opgaven er en tidligere opgave i Naturfagsmaraton.

Lad op med TotalEnergies

Eleverne skal undersøge, hvordan en dag uden strøm vil se ud for dem, og så skal de bygge en elastikbil. Lad op med TotalEnergies er en tidligere opgave i Naturfagsmaraton.

Seje satellitter med GomSpace

Eleverne skal lave en præsentation om satellitter, og så skal de bygge en sej model af en satellit med solpaneler. Opgaven er en tidligere opgave i Naturfagsmaraton.

Rum-robotter

Eleverne skal undersøge, hvordan robotter virker, og så skal de bygge en robot-arm. Rum-robotter er en tidligere opgave i Naturfagsmaraton.

Styr lyden

Eleverne skal lave lydmålinger 10 forskellige steder i deres by, og så skal de lave en opfindelse, der kan styre musikken fra en mobiltelefon i en bestemt retning. Styr lyden er en tidligere opgave i Naturfagsmaraton.

Skøre Maskiner

Eleverne skal undersøge, hvordan de kan bygge en simpel kuglebane, og så skal de bygge en Storm P-maskine. Skøre maskiner er en tidligere opgave i Naturfagsmaraton.

Mal med PPG

Eleverne skal undersøge, hvordan de kan lave deres egen maling, og så skal de bygge et transportbånd, som kan flytte malerbøtter. Mal med PPG er en tidligere opgave i Naturfagsmaraton.

Hit med tyggegummiet

Eleverne skal undersøge, hvor stort problemet er med tyggegummi i deres by, og så skal de finde en smart måde at indsamle det på. Hit med tyggegummiet er en tidligere opgave i Naturfagsmaraton.

Forbind med TDC NET

Eleverne skal undersøge, hvor meget og hvad skoleelever bruger internettet til, og så skal de lave et spil om internettet. Forbind med TDC NET er en tidligere opgave i Naturfagsmaraton.

Astronaut Andreas Mogensen holder en astro bit ombord på den internationale rumstation

Datalogning med micro:bit på jorden og i rummet

Datalogning er en stor del af vores hverdag her på jorden, men også på Den Internationale Rumstation (ISS) er astronauterne meget afhængige af datalogning. Nu kan dine elever øve sig på at datalogge ved hjælp en micro:bit.

Fremstilling af stjernekamera til satellitter

Eleverne skal prøve kræfter med at producere og optimere emner, som lige nu befinder sig på Den Internationale Rumstation. Samtidig skal de undersøge, hvordan man kan reducere CO₂-forbruget.

Grafik af astronaut i rummet

Marsvandring

Dine elever skal på Marsvandring med rumdragter og hjelme og styre små teknologier, der kan indsamle prøver på Mars.

Naturfags­maraton Bootcamp

Bootcampen er en spændende og aktiv dag, hvor dine elever skal løse en udfordring. Der vil være to workshops med hver sin udfordring.

Klog på tøjspild

Hvordan kan vi blive klogere på tøjspild, mens vi arbejder med teknologi? Det skal eleverne undersøge i dette forløb, hvor de både skal undersøge nogle ting hjemme på skolen og besøge Naturvidenskabernes Hus.

Naturfagsræs – tilbud til specialklasser

Der er plads til fordybelse og sjove aktiviteter, når der skal laves undersøgelser med enzymer i vaskemidler i vores laboratorie eller bygges kuglebaner ud af forskellige materialer.

Seje enzymer

Kom med i laboratoriet i Naturvidenskabernes Hus, hvor eleverne skal udføre småforsøg med seje enzymer.

Miniræs

Tag dine indskolingselever med til en dag fuld af opfindelser, kreativitet og sjov. Miniræs udspringer fra det populære Naturfagsmaraton.

Smådyrssafari

De vilde insekter og smådyr er i tilbagegang og verdens biodiversitet bliver ringere og ringere. Det må vi gøre noget ved! Og jo mere man ved om naturen, jo større lyst får man til at passe på den.

Byg din egen sø

Hvordan opfører vand sig? Hvad kan flyde og hvad kan synke? Vi skal undersøge vand og om man egentlig kan bygge sin egen sø.

Flyt vandet

Der er plads til at samarbejde, konstruere og eksperimentere når eleverne med rør, render og pæle skal bygge baner, der kan flytte vand over en vold i vores udeområde.

Fire astronauter foran rumfartøj

Det ideelle astronautteam

Eleverne skal måle på deres kroppe og håndtere etiske dilemmaer om grænser for brug af data om vores kroppe. Forløbet er omsat fra et af de forsøg, som astronaut Andreas Mogensen har udført på Den Internationale Rumstation.

Jordklode

Det rene vand

Eleverne skal undersøge, hvordan forskellige typer af membraner kan bruges til at rense vand. Forløbet er omsat fra et af de forsøg, som astronaut Andreas Mogensen har udført på Den Internationale Rumstation.

3D-print af hånd

3D-print i et isoleret miljø

Eleverne skal designe og 3D-printe et objekt, der kan bruges i et isoleret miljø med begrænsede ressourcer. Forløbet er omsat fra et af de forsøg, som astronaut Andreas Mogensen har udført på Den Internationale Rumstation.

Andreas Mogensens ansigt i rumhjelm

Frikvarter i Virtual Reality

Eleverne skal designe et storyboard til en video, der kan afstresse astronaut Andreas Mogensen, mens han er på Den Internationale Rumstation. Forløbet er omsat fra et af de forsøg, som astronaut Andreas Mogensen har udført på Den Internationale Rumstation.

Astronaut i rummet

Vægtløs fitness

Eleverne skal designe et træningsprogram til en astronaut i vægtløs tilstand. Forløbet er omsat fra et af de forsøg, som astronaut Andreas Mogensen har udført på Den Internationale Rumstation.

Power-to-X

Eleverne skal undersøge, hvad Power-to-X er, og hvilke muligheder og udfordringer der er ved at overgå til udelukkende grøn energi.

Hold skibet sejlende

Eleverne skal undersøge forskellige udfordringer, der alle løses af eksperter i de mange virksomheder i den maritime branche.

Personvogns­mekaniker

Eleverne skal en tur på værkstedet, når de skal undersøge og udskifte reservedele på en af de vigtigste dele på en bil, nemlig bremsesystemet. Eleverne skal også fejlfinde og reparere et trailerlys.

Bæredygtighed med enzymer

Eleverne skal undersøge, hvordan enzymer kan bidrage til en mere bæredygtig fødevareproduktion, og dermed skabe værdi for mennesker og samfundet. Forløbet foregår i samarbejde med Novonesis.

Power-to-X

Eleverne skal give deres bud på, hvordan vi i fremtiden kan sikre tilstrækkelig grøn energi på den lokalitet og det tidspunkt, hvor energien er efterspurgt. Forløbet foregår i samarbejde med Topsoe.

Rent vand

Eleverne skal undersøge, hvordan vi sikrer os, at det vand, som vi drikker, er sundt. Forløbet foregår i samarbejde med Frederiksberg Forsyning.

Design en rummission

Eleverne skal designe en rummission, hvor en satellit skal sendes i kredsløb omkring Jorden. Forløbet foregår i samarbejde med GomSpace og Youth Space Conference.

Sten og bro over hav

Klimasikring af kyst og vandløb

Eleverne skal undersøge, hvordan vi bruger klimadata til at fremtidssikre de danske kyster og vandløb. Forløbet foregår i samarbejde med Klimatorium.

Vand til fremtiden

Eleverne skal give deres bud på, hvordan vi kan udvikle nye måder til at sikre stabil strømforsyning til pumper. Forløbet foregår i samarbejde med Grundfos.

Klimatilpasning på dit eget gymnasium

Eleverne skal undersøge, hvordan deres eget gymnasium kan klimatilpasses, så det kan modstå øgede nedbørsmængder i fremtiden. Forløbet foregår i samarbejde med Envidan.

Pige med høreapparat

Dit lokale lydmiljø

Eleverne skal undersøge, hvordan lydmiljøet er i løbet af deres egen hverdag. Forløbet foregår i samarbejde med Eriksholm Research Centre.

En bøje med teknisk udstyr på en sø

Søens digitale tvilling

Eleverne skal undersøge, hvordan man med højfrekvente data kan forudsige, hvad der vil ske i en sø. Forløbet foregår i samarbejde med WaterITech og Aarhus Universitet.

Design en sø-robot

Eleverne skal undersøge, hvordan de kan bidrage til udviklingen af en sø-robot, der skal fjerne de øverste bundlag i en sø. Forløbet foregår i samarbejde med DIS/CREADIS.

Fremtidssikring af polyurethan

Eleverne skal undersøge, hvordan kan man gøre livsforløbet for plastmaterialet polyurethan mere cirkulært, og dermed sikre tilstrækkelig mængde af det uundværlige materiale uden at påvirke klimaet unødigt. Forløbet foregår i samarbejde med PLIXXENT.

Illustration af fosforkredsløbet i en sø

Fosfor – Fra problem til løsning

Fosfor – fra problem til løsning er en temacase, som består af fem forskellige undervisningspakker, der alle behandler forskellige aspekter af sørestaurering og genanvendelse af fosfor fra søsediment. Temacasen udspringer af et aktuelt forskningsprojekt ved Ormstrup Sø.

Kontakt

Kontakt