Sikkert vand til landsbyen

Hvordan kan man bedst forsyne en landsby med rent drikkevand ved hjælp af solceller og pumper?

Et forløb i samarbejde med Bjerringbro Gymnasium

I kommer til at arbejde med, hvordan solenergi, bæredygtige batterier og pumper har et stort potentiale for at sikre rent drikkevand på steder med usikker energiforsyning.

Aktiviteter

Vi kommer til at arbejde med, hvordan solenergi, bæredygtige batterier og pumper har et stort potentiale for at sikre rent drikkevand på steder med usikker energiforsyning.

Aktiviteten ved Bjerringbro Gymnasium foregår delvist udenfor uanset vejret, så det er vigtigt med fornuftigt tøj og fodtøj.

Bjerringbro Gymnasium ligger 100 m fra Naturvidenskabernes Hus, så vi går derover.

Workshop 1 i Naturvidenskabernes Hus

Eleverne laver undersøgelser af, hvordan solens energi kan omsættes til elektricitet. De skal bygge en model af et solcellepanel, der skal drive en minipumpe. Solcellepanelet bruges til at modellere vandforsyningen til to huse, hvor pumpen bliver drevet af solpanelet. Undersøgelserne foregår både ude og inde.

Workshop 2 i hytterne ved Bjerringbro Gymnasium

Aktiviteten foregår ved hytterne ved Bjerringbro Gymnasium. Eleverne skal i fællesskab lægge rør ud til en vandforsyning fra en pumpestation og ud til alle hytterne.

Forbered dine elever, inden I besøger os

  1. Lav grupper med to elever i hver. Der vil også være mulighed for en-mandsgrupper, hvis det er nødvendigt.
  2. Orienter eleverne om dagens program.
  3. Se disse videoer med dine elever:

Når I kommer hjem

  1. Tal om hvordan aktiviteterne ved Bjerringbro Gymnasie og i Naturvidenskabernes Hus inddrages i fællesfaglige fokusområder – f.eks. “Drikkevandsforsyning for fremtidige generationer” og “Teknologiens betydning for menneskers sundhed og levevilkår”.
  2. Arbejd med betydningen af ”Safe water” i biologi. Hvilke følgesygdomme er der risiko for, når der ikke er adgang til rent drikkevand? Læs f.eks. denne artikel https://www.pdjf.dk/programmer/rent-og-sikkert-drikkevand-til-nepal/
  3. Saml op på aktiviteten med solceller og pumper i det opgavesæt, som eleverne arbejder med i Naturvidenskabernes Hus. I får opgavesættene med hjem.

Transport Viborg Kommune

Forløbet kommer til at ligge på KLC, og hvis du er fra Viborg Kommune, kan du søge om transporttilskud her: https://klcviborg.dk/transport_application 

Verdensmål

Klasse

8. klasse, 9. klasse

Fag

Uddannelse og job, Naturvidenskabelige fag, Natur/teknologi

Landsdel

Midtjylland

Sted

I Naturvidenskabernes Hus

I samarbejde med

Kontakt

Mere til samme klassetrin

Hold skibet sejlende

Eleverne skal undersøge forskellige udfordringer, der alle løses af eksperter i de mange virksomheder i den maritime branche.

Læs mere

Power-to-X

Eleverne skal undersøge, hvad Power-to-X er, og hvilke muligheder og udfordringer der er ved at overgå til udelukkende grøn energi.

Læs mere

Science Day

Besøg en virksomhed, organisation eller uddannelsesinstitution til Science Day. Science Day inspirerer alle elever uanset køn, religion, etnicitet og kultur til en fremtid med naturvidenskab og teknologi.

Læs mere

Kontakt

Kontakt