I dette forløb får dine elever erfaringer med, hvordan teknologi kan hjælpe med at forbedre hverdagen for ældre mennesker. Inden I kommer ud til Naturvidenskabernes Hus, skal du og dine elever besøge et plejehjem. Her skal dine elever undersøge, hvordan de kan gøre hverdagen lettere eller sjovere for stedets beboere eller for stedets personale (så de får nemmere ved at hjælpe beboerne). Efter besøget skal dine elever formulere en problemstilling, som de medbringer, når de kommer ud til Naturvidenskabernes Hus. På besøgsdagen i Naturvidenskabernes Hus skal de konstruere en løsning på deres problemstilling ved hjælp af fablerobotter.
Dagen i Naturvidenskabernes Hus består af fire dele:
- Introduktion og basisøvelser til fablerobotten. Her lærer dine elever den mest grundlæggende programmering.
- Med udgangspunkt i problemstillingen fra plejehjemmet designer og konstruerer dine elever en prototype med fablerobotten som omdrejningspunkt.
- Eleverne dokumenterer deres arbejde med at lave deres prototype ved at lave en lille film af deres robot i aktion.
- Fremlæggelse af prototype.
Forberedelse
Inden I kommer på besøg i Naturvidenskabernes Hus skal du have lavet følgende forberedelser med eleverne:
- Besøg et plejehjem med dine elever. Viborg Kommune har tildelt jer et plejehjem, som har forberedt sig på, at I kommer.
-
- Ring selv og aftal en dato – se kontaktoplysningerne til det plejehjem, dine elever skal besøge
- Brug denne tjekliste til at forventningsafstemme besøget med plejehjemmet
- Lad evt. eleverne bruge disse hjælpeark, når de er på plejehjemmet
- Aktivér elevernes forforståelse ved at tale med dem om teknologiske tiltag, der hjælper eller forbedrer hverdagen for ældre mennesker. Kender de til nogle? (f.eks. kæle-sæl til plejehjemsbeboere, lys, der tænder automatisk, når man kommer ind ad døren, alarmknap til ældre, hvis de falder)
- Se denne video om, hvad I møder på dagen i Naturvidenskabernes Hus:
- Lav grupper med to elever i hver inden besøgsdagen i Naturvidenskabernes Hus. Der vil også være mulighed for en-mandsgrupper, hvis det er nødvendigt.
- Deltag i lærerkurset i Naturvidenskabernes Hus den 16. januar 2024 kl. 13.00 – 15.00, hvor vi vil arbejde med fablerobotten og give jer et indblik i, hvilke muligheder dine elever har på besøgsdagen. Tilmeld dig her
Efterbehandling
- Sørg for, at de korte videoer, som eleverne laver af deres prototyper i Naturvidenskabernes Hus, gemmes samlet, og send dem efterfølgende til kontakten på plejehjemmet.
- Reflektér sammen over på klassen, hvilke fordele og ulemper der er ved at anvende teknologi.
- Eventuelt kan I invitere jeres kontakt på plejehjemmet med på den sidste del af dagen, hvor eleverne viser deres løsninger i Naturvidenskabernes Hus
Formål
At eleverne får erfaringer med:
- at løse et problem med engineering-metoden.
- de fire naturfaglige kompetenceområder.
- programmering ved brug af Fable-robotter.
- hvordan digitale teknologier kan udnyttes til opfyldelse af FN’s Verdensmål nr. 3 om sundhed og trivsel for borgere i elevernes lokalområde.
- det fællesfaglige fokusområde: Teknologiens betydning for menneskers sundhed og levevilkår.
- det tværgående emne: Innovation og entreprenørskab.