Hvert år bliver 1,6 milliarder ton mad spildt i verden. Det svarer til, at cirka en tredjedel af al den mad, der produceres til mennesker hvert år, ikke bliver spist. Det betyder, at hver person i Danmark smider ca. 63 kg mad ud om året. Madspild er skidt for miljøet og klimaet – og det er penge lige i skraldespanden. Vi skal stoppe madspild, og det skal eleverne hjælpe med ved at undersøge, hvordan vi konkret kan bruge naturvidenskaben til at mindske madspild.
Aktiviteter
Dilemmaspil:
Eleverne skal i et dilemmaspil tage stilling til forskellige udsagn og diskutere forhold omkring madspild.
Design en kølig madpakke:
De skal også designe en kølig madkasse. Hvad skal der til for, at maden i madkassen holder sig kold, frisk og lækker, når de tager den op af skoletasken? Vi guider eleverne gennem en Engineering Design Proces (link til Single sider_Engineering Design Processen), hvor de skal designe deres egen madkasse gennem naturfaglige undersøgelser.
Forberedelse
Se filmen ’Madspild for milliarder’ om madspild i verden:
Tag en fælles snak i klassen:
- Hvilken type madspild fremlægges i filmen?
- Hvorfor er madspild en udfordring?
- Hvor gode er I selv til at udnytte jeres madvarer?
- Hvordan kan I selv være med til at begrænse madspild?
Efterbehandling
Når I besøger Naturvidenskabernes Hus, får I et brætspil om madspild med hjem. Forløbet kan eventuelt samtænkes med følgende forløb fra Gyldendals fagportaler:
- Affald og genbrug – Natur/teknologi 4. – 6. klasse
- Kost og sundhed – Natur/teknologi 4. – 6. klasse
- Madspild i hjemmet – Madkundskab 5. – 8. klasse
- Datomærkning – Madkundskab 5. – 8. klasse
Formål
Formålet med Stop Madspild
- Eleverne har viden om madspild, herunder udfordringer og konsekvenser.
- Eleverne kan diskutere enkle problemstillinger omkring madspild.
- Eleverne kan bygge en model af virkeligheden.
Eksempler fra Fælles Mål
Natur/teknologi
- Der arbejdes inden for kompetenceområdet ‘perspektivering’, hvor eleven kan perspektivere natur/teknologi til omverdenen og aktuelle hændelser. Herunder kan eleverne sætte anvendelse af natur og teknologi i et bæredygtigt perspektiv.
- Der arbejdes inden for kompetenceområdet ’undersøgelse’, hvor eleven kan designe undersøgelser på baggrund af begyndende hypotesedannelse. Herunder kan eleven gennemføre enkle systematiske undersøgelser, og eleven kan designe enkle undersøgelser.
- Der arbejdes inden for kompetenceområdet ’modellering’, hvor eleven kan designe enkle modeller.