Stop madspild

Hvordan kan vi bruge naturvidenskaben til at mindske madspild? Det skal eleverne undersøge i dette forløb, som foregår i Naturvidenskabernes Hus.

Hvert år bliver 1,6 milliarder ton mad spildt i verden. Det svarer til, at cirka en tredjedel af al den mad, der produceres til mennesker hvert år, ikke bliver spist. Det betyder, at hver person i Danmark smider ca. 63 kg mad ud om året. Madspild er skidt for miljøet og klimaet – og det er penge lige i skraldespanden. Vi skal stoppe madspild, og det skal eleverne hjælpe med ved at undersøge, hvordan vi konkret kan bruge naturvidenskaben til at mindske madspild. 

Aktiviteter

Dilemmaspil

Eleverne skal i et dilemmaspil tage stilling til forskellige udsagn og diskutere forhold omkring madspild.  

Design en kølig madpakke

De skal også designe en kølig madkasse. Hvad skal der til for, at maden i madkassen holder sig kold, frisk og lækker, når de tager den op af skoletasken? Vi guider eleverne gennem en Engineering Design Proces , hvor de skal designe deres egen madkasse gennem naturfaglige undersøgelser. 

Forberedelse 

Se filmen ’Madspild for milliarder’ om madspild i verden:

Tag en fælles snak i klassen

  • Hvilken type madspild fremlægges i filmen? 
  • Hvorfor er madspild en udfordring? 
  • Hvor gode er I selv til at udnytte jeres madvarer? 
  • Hvordan kan I selv være med til at begrænse madspild? 

Efterbehandling

Når I besøger Naturvidenskabernes Hus, får I et brætspil om madspild med hjem. Forløbet kan eventuelt samtænkes med følgende forløb fra Gyldendals fagportaler: 

Formål 

  • At eleverne får viden om madspild, herunder udfordringer og konsekvenser. 
  • At eleverne kan diskutere enkle problemstillinger omkring madspild. 
  • At eleverne kan bygge en model af virkeligheden. 

Eksempler fra Fælles Mål

Natur/teknologi 

  • Der arbejdes inden for kompetenceområdet ‘perspektivering’, hvor eleven kan perspektivere natur/teknologi til omverdenen og aktuelle hændelser. Herunder kan eleverne sætte anvendelse af natur og teknologi i et bæredygtigt perspektiv. 
  • Der arbejdes inden for kompetenceområdet ’undersøgelse’, hvor eleven kan designe undersøgelser på baggrund af begyndende hypotesedannelse. Herunder kan eleven gennemføre enkle systematiske undersøgelser, og eleven kan designe enkle undersøgelser. 
  • Der arbejdes inden for kompetenceområdet ’modellering’, hvor eleven kan designe enkle modeller. 

Verdensmål

Tilmelding åbner

Udbydes igen i 2025

Klasse

5. klasse, 6. klasse

Fag

Natur/teknologi

Sted

I Naturvidenskabernes Hus

Varighed

Pris

Gratis for skoler i Viborg Kommune og Favrskov Kommune – 2.500,- kr. pr. klasse for skoler i andre kommuner

I samarbejde med

Kontakt

Mere til samme klassetrin

Naturfags­maraton Bootcamp

Hvordan bygger man en flydebro, et køretøj, der kan rense stranden for plast, eller en kuglebane, der kan få en kugle til at trille præcis 20 sekunder?

Læs mere

Science Day

Vil du give dine elever en inspirerende dag med naturvidenskab og teknologi? Så er Science Day sikkert noget for jer. Science Day er tidligere kendt som Girls’ Day in Science, men har ændret navn til Science Day, hvor både drenge og piger deltager.

Læs mere

Naturfags­maraton

Naturfagsmaraton er en fest for fællesskab, sammenhold og gode idéer – et kreativt og innovativt undervisningsforløb for elever i 5. og 6. klasse med spændende opgaver og en sjov, lokal konkurrencedag.

Læs mere

Andre forløb

Kontakt

Kontakt