Formål med dagen
At eleverne får erfaringer med at arbejde innovativt, kreativt og undersøgende
Aktiviteter
Naturfagsmaraton Bootcamp er en spændende dag, hvor dine elever skal løse to udfordringer:
- Eleverne skal i grupper på to løse en af tre udfordringer: 1) Byg en flydebro, 2) Byg et køretøj, der kan rense en strand for plast eller ) Byg en kuglebane, der kan få en kugle til at trille præcis 10 sekunder.
- Den sidste time i Naturvidenskabernes Hus, skal de i grupper på to bygge en raket, som vi går udenfor og tester
Det er en aktiv dag, hvor eleverne arbejder ud fra engineering-design-modellen: ideudvikling, design og praktisk produktion af tekniske løsninger.
Vigtig information
- Når I ankommer, bliver I anvist et bord, hvor I kan sætte jeres tasker, hænge jeres jakker og spise jeres medbragte madpakker. Alle elever har dermed sin egen plads.
- Det er ikke muligt at købe mad og drikke i Naturvidenskabernes Hus.
Din rolle som lærer
Vores formidlere guider jer gennem dagen, men du er stadig meget vigtig! Vi oplever, at lærernes/pædagogernes engagement og deltagelse i dagen er afgørende for elevernes udbytte.
Vi vil gerne, at vi arbejder sammen som et team. Du kan bidrage ved at:
- deltage aktivt hele dagen sammen med dine elever
- oversætte/opsamle vigtige pointer ud fra dit kendskab til eleverne
- indgå i konkrete opgaver som en ressource, f.eks. ved at hjælpe eleverne med praktiske udfordringer
- komme med relevante faglige indspark, der skaber en sammenhæng tilbage til skolen
Forberedelse inden besøget
- Lav grupper med to elever i hver gruppe.
- Orienter eleverne om dagens program, og hvad de kan forvente af dagen.
- Forbered dine elever på, at der kan være klasser fra andre skoler. Der vil være mellem 70 og 90 elever på dagen. Eleverne arbejder i grupper eller individuelt. Alle klassers grupper fordeles på tre værksteder.
- Lad eventuelt eleverne lave engineering-opgaven, som er beskrevet i lærerbrevet, så eleverne har snust til opgavetypen og metoden.