Velkommen til Minimaraton, hvor eleverne skal undersøge, designere og bygge for at finde den bedste naturfaglige løsning – og vi guider dem hele vejen. Eleverne kommer igennem to udfordringer, hvor vi guider dem igennem en minidesignproces. De skal finde løsninger på to sjove udfordringer med vind og vand. De skal nemlig bygge det sejeste frø, der flyver bedst i vores vindtunnel og lave et sejl til en sej båd, der skal sejle ved hjælp af vindens kraft.
Forberedelse
14 dage inden besøget vil du modtage et lærerbrev med detaljeret program og forberedelsesmateriale.
Efterbehandling
Arbejd videre med små engineeringudfordringer. Find inspiration på:
Desuden kan følgende forløb på Gyldendals portaler samtænkes med dette forløb:
- Hvordan virker en… Natur/teknologi 1-3
- Hverdagens ting Natur/teknologi 1-3
- Blæsevejr Billedkunst 1-8
Formål
Formålet med dagen er, at eleverne får erfaring med at arbejde innovativt, kreativt og undersøgende.
Eksempler fra Fælles Mål
Natur og teknologi
- Der arbejdes inden for kompetenceområdet ‘undersøgelse’, hvor eleven kan udføre enkle undersøgelser på baggrund af egne og andres spørgsmål.
- Der arbejdes inden for kompetenceområdet ‘kommunikation, hvor eleven kan beskrive egne undersøgelser og modeller.