Tag dine indskolingsbørn med til en dag med opfindelser, kreativitet og sjov! Vi kalder det Minimaraton!
På 3 timer undersøger, designer og bygger dine elever for at finde den bedste naturfaglige løsning – og vi guider dem hele vejen!
Aktiviteter
Dine elever vil komme igennem to udfordringer, hvor vi guider dem igennem en minidesignproces. De skal:
- bygge det sejeste frø, der flyver bedst i vores vindtunnel.
- med udgangspunkt i geometriske former bygge en hule i vores fantastiske udeområder.
Forberedelse
14 dage inden besøget vil I modtage et informationsbrev med detaljeret program og forberedelses-materiale.
Efterbehandling
Se forslag til arbejdet med andre engineering-udfordringer og et forløb på Gyldendal under “Undervisningsmaterialer”.
Formål
Formålet med dagen er, at eleverne får erfaring med at arbejde innovativt, kreativt og undersøgende og få erfaringer med engineering som arbejdsmetode.
Eksempler fra Fælles Mål
Natur og teknologi
- Der arbejdes inden for kompetenceområdet ‘undersøgelse’, hvor eleven kan udføre enkle undersøgelser på baggrund af egne og andres spørgsmål.
- Der arbejdes inden for kompetenceområdet ‘kommunikation, hvor eleven kan beskrive egne undersøgelser og modeller.
Undervisningsmateriale
Afprøv en engineering-udfordring: Øjne i nakken
Afprøv en engineering-udfordring: Fingrene væk!
Forløb på Gyldendals Billedkunstportal: Blæsevejr
Transport Viborg Kommune
Forløbet ligger på KLC, og hvis du er fra Viborg Kommune, kan du søge om transporttilskud her: https://klcviborg.dk/transport_application