Hvordan kan vi ud fra data og målinger fra ESA’s satellitter og iskerneboringer kan være med til at løse klimaforandringer? Det skal eleverne arbejde med i undervisningsforløbet ESA-satellitter løser klimaudfordringer. Eleverne får viden om bl.a. begrebet massebalance, ligesom de skal undersøge, hvordan indlandsisen i Grønland har udviklet sig. Eleverne skal undervejs i forløbet lave forskellige naturfaglige undersøgelser.
Forløbets materialer
Undervisningsforløbet består af en lærervejledning, et elevhæfte og seks opgaver. Sammensæt selv dit eget forløb med de aktiviteter og opgaver, som du finder spændende, og som passer til dine elever.
- Lærervejledning
- Elevhæfte
- Opgave 1 – Satellitfotos
- Plakat med satellitfotos (A3)
- Opgave 2 – Vandstand
- Opgave 3 – Når havet fryser
- Opgave 4 – Massebalance
- Plakat med massebalance (A3)
- Opgave 5 – Iskerne
- Skema til opgave 5 (A3)
- Opgave 6 – Quiz og byt
Naturfaglig problemstilling
I kan vælge at arbejde med problemstillingen: Hvordan kan ESA’s satellitter være med til at løse klimaudfordringer?
Faglige kompetenceområder
- Modellingskompetencen
- Undersøgelseskompetencen
- Perspektiveringskompetencen
- Kommunikationskompetencen
- Laboratoriekendskab