Hvordan kan vi ud fra data og målinger fra ESA’s satellitter og iskerneboringer kan være med til at løse klimaforandringer? Det skal eleverne arbejde med i undervisningsforløbet ESA-satellitter løser klimaudfordringer. Eleverne får viden om bl.a. begrebet massebalance, ligesom de skal undersøge, hvordan indlandsisen i Grønland har udviklet sig. Eleverne skal undervejs i forløbet lave forskellige naturfaglige undersøgelser.
Forløbets materialer
Undervisningsforløbet består af en lærervejledning, et elevhæfte og seks opgaver. Sammensæt selv dit eget forløb med de aktiviteter og opgaver, som du finder spændende, og som passer til dine elever.
- Lærervejledning
- Elevhæfte
- Opgave 1 – Satellitfotos
- Opgave 2 – Vandstand
- Opgave 3 – Når havet fryser
- Opgave 4 – Massebalance
- Opgave 5 – Iskerne
- Opgave 6 – Quiz og byt
- Skema til opgave 5 (A3)
- Plakat med satellitfotos (A3)
- Plakat med massebalance (A3)
Naturfaglig problemstilling
I kan vælge at arbejde med problemstillingen: Hvordan kan ESA’s satellitter være med til at løse klimaudfordringer?
Faglige kompetenceområder
- Modellingskompetencen
- Undersøgelseskompetencen
- Perspektiveringskompetencen
- Kommunikationskompetencen
- Laboratoriekendskab