Første workshop afvikles i Engineering LAB, Industrivej Syd 9A, 7400 Herning. Ca. ved middagstid går vi i samlet flok til campus AU Herning, Birk Centervej 15, 7400 Herning.
Workshop 1: Den Grønneste energi
10% af verdens samlede elektriske energiforbrug går i dag til pumper. Der er derfor et stort potentiale i at spare på energien her. Det kan gøres ved at udvikle nye ”smarte” pumper, der tilpasser sig behovet, så der ikke pumpes mere vand end det er nødvendigt, eller kun pumper når energiprisen er lav.
For cirkulationspumper, som pumper vand rundt i radiatorerne, er der siden 1975 sket et fald i energiforbruget. En moderne pumpe bruger kun 1/9 af den energi en pumpe i 1975 brugte. Alene i EU svarer det til, at man har sparet 6000 GWh.
Derfor er vandpumper vigtige, når man vil passe på miljøet! Og det gør en forskel når vi optimerer og udvikler nye pumper! Kom og eksperimenter med at finde den mest energioptimale måde at pumpe vand på i vores laboratorium.
Vi undersøger også, hvordan spændingens størrelse påvirker transporten af energi.
I Danmark sker vores transport af elektrisk energi med forskelligt spændingsniveau. Baggrunden for det er at mindske tabene ved transport af elektrisk energi. Teorien bag dette er Ohms lov.
Pumpen i workshop 1 er en 12 V pumpe og der vil være en begrænset afstand fra forsyning til forbruger (pumpe). Hvad ville der ske, hvis pumpen var en 230 V pumpe, som er normal husholdningsspænding?
Vi kommer til at belyse denne forskel gennem beregninger og hands-on forsøg.
Workshop 2: Design Thinking og Innovation (på engelsk)
Når vi ved, at den grønneste energi er den, vi ikke bruger, åbner det for en ny måde at tænke bæredygtighed og innovation på. Men hvordan omsætter vi denne indsigt til handlinger og løsninger, der kan gøre en reel forskel? I denne workshop vil I blive udfordret til at bruge jeres kreativitet og problemløsningsevner ved hjælp af Design Thinking-metoden. Denne tilgang hjælper med at bryde komplekse problemstillinger ned og giver et struktureret værktøj til at finde bæredygtige løsninger, som kan implementeres i både små og store skalaer.
I bliver introduceret til Design Thinking’s fem nøglefaser: empati, problemdefinition, idéudvikling, prototypefremstilling og testning. Ved at begynde med at forstå brugerens behov og perspektiv vil I lære at designe løsninger, der ikke blot er innovative, men også relevante og anvendelige. Under idéudviklingen bliver I opfordret til at tænke uden for boksen og udfordre eksisterende antagelser og lærer samtidig, hvordan I struktureret kan brainstorme og sortere i idéer. Jeres ideer vil derefter blive omsat til konkrete prototyper, som løbende vil blive forbedret gennem feedback og iteration.
Denne workshop er særlig relevant i en tid, hvor der er behov for bæredygtige løsninger på globale udfordringer som klimaændringer og energiforbrug. Design Thinking giver jer mulighed for at udvikle et mindset, hvor I ser problemer som muligheder for innovation. Metoden er ikke kun nyttig i tech-verdenen, men kan anvendes bredt i STEM-fagene og i mange andre områder, hvor komplekse udfordringer kræver kreative og effektive løsninger. Det er en disciplin, der kan hjælpe eleverne med at blive fremtidens problemløsere og skabere af bæredygtige teknologier og systemer.
En central del af Design Thinking er evnen til at eksperimentere og lære af fejl. I løbet af workshoppen vil I opleve, hvordan hurtige iterationer og testning af prototyper kan føre til forbedrede løsninger. Fejl bliver ikke set som nederlag, men som værdifuld læring, der kan bane vejen for mere raffinerede og effektive løsninger. Denne tilgang hjælper med at udvikle et agilt mindset, hvor kontinuerlig forbedring og fleksibilitet er nøglen til succes. I får mulighed for at teste jeres ideer i praksis og modtage feedback, som I kan anvende til at justere og optimere jeres løsninger.
Workshoppen afsluttes med en refleksion over, hvordan Design Thinking kan anvendes til at tackle udfordringer inden for grøn energi og bæredygtighed. I vil få mulighed for at diskutere, hvordan de konkrete metoder, I har lært, kan overføres til den virkelige verden og bruges til at udvikle løsninger, der sparer energi og reducerer miljøbelastningen. Ved at koble denne kreative problemløsningsmetode med den viden, I har opnået om grøn energi, vil I være bedre rustet til at designe fremtidens bæredygtige løsninger. Dette er en unik mulighed for at kombinere teori og praksis i en meningsfuld og relevant kontekst