Science Day hos AU Engineering – Herning

Prøv kræfter med både den praktiske og den forretningsmæssige side af den grønne omstilling.

1. oktober 2025

08:15 - 15:15

Engineering LAB
Industrivej Syd 9A
7400 Herning
og
AU Engineering
Birk Centerpark 15
7400 Herning

Pris

Gratis

Tilmeldingsfrist

1. september 2025

Hos AU Herning får I flere vinkler på, hvad det vil sige at være ingeniør. Det kan være både noget med at nørde dybt ned i noget teknisk, og bruge al den matematik, fysik og kemi man har lært. Men det er også selve den måde, man går til problemerne på, og designer løsninger til dem. Vi har lavet et program, der rummer begge dele, og får nogle studerende til at vise jer, hvordan det hele virker i både teori og praksis.

Program

Inspirations- og karriereoplæg
Workshop 1
FrokostVi går i samlet flok til campus AU Herning
Workshop 2
Rundvisning, evaluering og tak for idag.

Aktiviteter

Første workshop afvikles i Engineering LAB, Industrivej Syd 9A, 7400 Herning. Ca. ved middagstid går vi i samlet flok til campus AU Herning, Birk Centervej 15, 7400 Herning.

Workshop 1: Den Grønneste energi

10% af verdens samlede elektriske energiforbrug går i dag til pumper. Der er derfor et stort potentiale i at spare på energien her. Det kan gøres ved at udvikle nye ”smarte” pumper, der tilpasser sig behovet, så der ikke pumpes mere vand end det er nødvendigt, eller kun pumper når energiprisen er lav.

For cirkulationspumper, som pumper vand rundt i radiatorerne, er der siden 1975 sket et fald i energiforbruget. En moderne pumpe bruger kun 1/9 af den energi en pumpe i 1975 brugte. Alene i EU svarer det til, at man har sparet 6000 GWh.

Derfor er vandpumper vigtige, når man vil passe på miljøet! Og det gør en forskel når vi optimerer og udvikler nye pumper! Kom og eksperimenter med at finde den mest energioptimale måde at pumpe vand på i vores laboratorium.

Vi undersøger også, hvordan spændingens størrelse påvirker transporten af energi.

I Danmark sker vores transport af elektrisk energi med forskelligt spændingsniveau. Baggrunden for det er at mindske tabene ved transport af elektrisk energi. Teorien bag dette er Ohms lov.

Pumpen i workshop 1 er en 12 V pumpe og der vil være en begrænset afstand fra forsyning til forbruger (pumpe). Hvad ville der ske, hvis pumpen var en 230 V pumpe, som er normal husholdningsspænding?

Vi kommer til at belyse denne forskel gennem beregninger og hands-on forsøg.

 

Workshop 2: Design Thinking og Innovation (på engelsk)

Når vi ved, at den grønneste energi er den, vi ikke bruger, åbner det for en ny måde at tænke bæredygtighed og innovation på. Men hvordan omsætter vi denne indsigt til handlinger og løsninger, der kan gøre en reel forskel? I denne workshop vil I blive udfordret til at bruge jeres kreativitet og problemløsningsevner ved hjælp af Design Thinking-metoden. Denne tilgang hjælper med at bryde komplekse problemstillinger ned og giver et struktureret værktøj til at finde bæredygtige løsninger, som kan implementeres i både små og store skalaer.

I bliver introduceret til Design Thinking’s fem nøglefaser: empati, problemdefinition, idéudvikling, prototypefremstilling og testning. Ved at begynde med at forstå brugerens behov og perspektiv vil I lære at designe løsninger, der ikke blot er innovative, men også relevante og anvendelige. Under idéudviklingen bliver I opfordret til at tænke uden for boksen og udfordre eksisterende antagelser og lærer samtidig, hvordan I struktureret kan brainstorme og sortere i idéer. Jeres ideer vil derefter blive omsat til konkrete prototyper, som løbende vil blive forbedret gennem feedback og iteration.

Denne workshop er særlig relevant i en tid, hvor der er behov for bæredygtige løsninger på globale udfordringer som klimaændringer og energiforbrug. Design Thinking giver jer mulighed for at udvikle et mindset, hvor I ser problemer som muligheder for innovation. Metoden er ikke kun nyttig i tech-verdenen, men kan anvendes bredt i STEM-fagene og i mange andre områder, hvor komplekse udfordringer kræver kreative og effektive løsninger. Det er en disciplin, der kan hjælpe eleverne med at blive fremtidens problemløsere og skabere af bæredygtige teknologier og systemer.

En central del af Design Thinking er evnen til at eksperimentere og lære af fejl. I løbet af workshoppen vil I opleve, hvordan hurtige iterationer og testning af prototyper kan føre til forbedrede løsninger. Fejl bliver ikke set som nederlag, men som værdifuld læring, der kan bane vejen for mere raffinerede og effektive løsninger. Denne tilgang hjælper med at udvikle et agilt mindset, hvor kontinuerlig forbedring og fleksibilitet er nøglen til succes. I får mulighed for at teste jeres ideer i praksis og modtage feedback, som I kan anvende til at justere og optimere jeres løsninger.

Workshoppen afsluttes med en refleksion over, hvordan Design Thinking kan anvendes til at tackle udfordringer inden for grøn energi og bæredygtighed. I vil få mulighed for at diskutere, hvordan de konkrete metoder, I har lært, kan overføres til den virkelige verden og bruges til at udvikle løsninger, der sparer energi og reducerer miljøbelastningen. Ved at koble denne kreative problemløsningsmetode med den viden, I har opnået om grøn energi, vil I være bedre rustet til at designe fremtidens bæredygtige løsninger. Dette er en unik mulighed for at kombinere teori og praksis i en meningsfuld og relevant kontekst

Vigtig information

  • AU Herning serverer frokost
  • Eleverne skal medbringe bærbar PC
  • Eleverne skal have praktisk tøj på, da en del af aktiviteterne er udendørs.

 

Forberedelse

Det kræver forberedelse hjemme på skolen at deltage i Science Day. Forberedelsen består af følgende aktiviteter:

  1. AU Engineering Herning kontakter jer i god tid inden Science Day. Det er vigtigt, at I taler sammen inden besøget og afstemmer forventninger til hinanden og dagen, ligesom der kan være praktiske detaljer, som skal på plads. Har du brug for kontakt, finder du kontaktoplysningerne i den e-mail, som du modtog, da du tilmeldte klassen Science Day.
  2. Brug denne undervisningspakke som forberedelse til Science Day. Undervisningspakken indeholder øvelser og oplæg til diskussion på klassen. Afsæt to lektioner i uge 39 eller 40 – før Science Day. Undervisningspakken indeholder også podcastserien ‘Min vej’, hvor fem unge fortæller om deres veje og omveje til uddannelse og job. Inddrager du podcastserien, skal du afsætte mere end to lektioner.
  3. Se denne film om studielivet i Herning med eleverne:

I samarbejde med

Viden

Verdensmål

Undervisning

Science Day

Besøg en virksomhed, organisation eller uddannelsesinstitution til Science Day. Science Day inspirerer alle elever uanset køn, religion, etnicitet og kultur til en fremtid med naturvidenskab og teknologi.

Læs mere

Kontakt

Kontakt

Kontakt