Hvilke fordele og ulemper er der ved at fremme diversitet i forskellige sammenhænge? Hvordan påvirker diversitet samfundet, arbejdspladsen eller uddannelsesmiljøet positivt? Hvilke barrierer kan forhindre omfavnelsen af begrebet diversitet? Sæt fokus på diversitet blandt dine gymnasieelever med denne undervisningspakke, som kan bruges til forberedelse af klassens deltagelse i Science Day.
Om undervisningspakken
Undervisningspakken kan afvikles på en 90 minutters lektion. I undervisningspakken finder du alt, hvad du skal bruge, herunder øvelser, som kan printes og udleveres til eleverne, lærervejledning og en PowerPoint, som guider dig gennem lektionen.
Undervisningspakken indeholder:
- Øvelse: 1 – 2 – Mange
- Øvelse: Hvem er jeg?
- Øvelse: Undersøg virksomheden
- Diskussion: Diversitet
- Diskussion: Hvem er jeg?
- Diskussion: Diversitet i virksomheden
- Forberedelse: Bliv klar til Science Day
- Podcast: Min vej
- Spørgsmål til podcasten
Øvelsen 1 – 2 – Mange
Øvelsen giver eleverne mulighed for at reflektere over, at diversitet er andet end blot forskel på køn og etnicitet, og at begrebet skal forstås i en bredere forstand, hvor diversitet netop handler om de forskelligheder, der gør mennesker til individer. Eleverne får hver uddelt minimum 10 post-its, som de skriver så mange tanker ned på som muligt omkring ordet diversitet. Herefter grupperer eleverne to og to deres post-its i forskellige kategorier, inden de mødes i en større gruppering med to andre to-personers grupper. Her bliver eleverne enige om, hvilke pointer fra deres grupperede post-its som de gerne vil præsentere for resten af klassen.
Øvelsen hvem er jeg?
Øvelsen anskueliggør for eleverne, hvilke præferencer deres personlighed og adfærd afspejler. Gennem aktiviteten vil den enkelte elev selv skulle udvælge og beslutte, hvilke udsagn der passer bedst på vedkommendes person. Ingen udsagn er rigtige eller forkerte, men alle er et udtryk for bestemte personlighedstræk. Når eleverne har fundet de udsagn, der passer til dem, vil eleverne samtidig blive klogere på, hvordan de personlighedsmæssigt adskiller sig fra andre i klassen. Dette kan være udgangspunkt for en dialog om, at klassen er en divers gruppesammensætning med mange forskellige kompetencer til rådighed.
Øvelsen undersøg virksomheden
Øvelsen forbereder eleverne på den virksomhed, organisation eller uddannelsesinstitution, som de skal besøge til Science Day. På deres PC’er undersøger eleverne:
- Hvad beskæftiger virksomheden sig med?
- Hvor stor er virksomheden? Hvor mange medarbejdere har virksomheden? I hvor mange lande findes virksomheden?
- Hvad er virksomhedens historie?
- Hvilke typer af ansatte er der i virksomheden?
- Arbejder virksomheden bevidst med diversitet? Hvordan viser de det på deres hjemmeside?