#1
Historisk stor fondsbevilling til Naturvidenskabernes Hus
I juli modtog Naturvidenskabernes Hus en historisk stor bevilling på 13,65 millioner kroner fra Poul Due Jensens Fond. Det er det største beløb, huset til dato har modtaget på én gang. Bevillingen skal styrke praksisnær undervisning, som inspirerer børn og unge til at vælge uddannelse og job inden for STEM (Science, Technologi, Engineering, Mathematics).
– Vi er utrolig glade, taknemmelige og stolte over, at Poul Due Jensens Fond har valgt at støtte os på den måde. Det er første gang i husets snart 15-årige historie, at vi har modtaget så stort et beløb på én gang. For os er det en milepæl, der binder os og fonden endnu tættere sammen og understreger værdien af vores årelange samarbejde, siger Maiken Lykke Lolck, der er direktør i Naturvidenskabernes Hus.
#2
1200 elever møder Andreas Mogensen til DM i elektronikfagteknik
I september besøgte Andreas Mogensen Naturvidenskabernes Hus og Bjerringbro Gymnasium sammen med 1200 elever, som var kommet for at høre om hans rumrejser. Det skete i anledning af DM i elektronikfagteknik, som blev afholdt hos os i Naturvidenskabernes Hus. Arrangementet var med til at sætte fokus på de tekniske erhvervsuddannelser, og hvordan det kan føre til en karriere i rum- og forsvarsindustrien.
– Det er med til at gøre op med nogle af de stereotyper og fordomme, der kan være omkring, hvad det vil sige at arbejde inden for de tekniske fag, og forhåbentlig er der blevet tændt en gnist hos nogle af de mange unge, der har været forbi, siger Maiken Lykke Lolck, direktør i Naturvidenskabernes Hus.
#3
Ny viden om rummet i undervisningen og virksomheders værdier
I 2024 har vi indsamlet og formidlet ny viden om samarbejdet mellem skoler og virksomheder i Danmark. Det er viden om, hvordan rummet spiller en rolle på uddannelser og i danske virksomheder, og hvordan lærere kan få rummet ind i undervisningen. Et andet spor i vores forskning tager udgangspunkt i, hvilke værdier der er på spil, når virksomheder indgår i samarbejde med skoler, og hvordan lærere kan bruge virksomhedsbesøg i afgangsprøven. Det er afgørende, at vores projekter og indsatser er baseret på viden, så vi kan gøre en forskel for børn og unge.
Læs vores udgivelser i 2024 her:
- Danmark i rummet: Rumrelaterede uddannelser og virksomheder
- Guide: Få rummet ind i undervisningen
- Brug virksomhedsbesøg til den fælles prøve i naturfagene
- Minirapport: Virksomheders værdier i samarbejdet med skoler
#4
Elever bygger bæredygtigt
6. klasseelever fra to københavnske skoler skiftede i efteråret 2024 skolebænken ud med en betonbænk, da de var med i undervisningsforløbet Byg Bæredygtigt, som Naturvidenskabernes Hus har udviklet sammen med en lang række samarbejdspartnere. Formålet var at give eleverne indblik i, hvordan man arbejder med beton på den mest bæredygtige måde, og hvad det vil sige at gå på en erhvervsskole.
Byg Bæredygtigt er et eksempel på, at 2024 har været et år med et stigende fokus på praksisnær undervisning, og hvordan samarbejde mellem skoler og virksomheder kan udvide elevers horisont og viden om uddannelser og job inden for de tekniske erhvervsuddannelser. Det er blandt andet landets politikere, der har fået øjnene op for det. Det er folkeskoleaftalen og forslaget til en reform af ungdomsuddannelserne eksempler på.
Den opmærksomhed kan vi også mærke i Naturvidenskabernes Hus, hvor vi har oplevet stor interesse for vores tre netværksmøder for kommunale konsulenter. Møderne blev afholdt i efteråret 2024 og gav tre forskellige billeder på, hvordan kommuner kan arbejde med skolevirksomhedssamarbejde.
#5
Vi har nået 45.459 børn og unge
Hvert år arbejder vi for at give børn og unge fra dagtilbud til 3.G i gymnasiet succesoplevelser og inspirere dem til en fremtid med naturvidenskab og teknologi. I 2024 har vi med støtte fra vores mange engagerede samarbejdspartnere nået 45.459 børn og unge med vores indsatser og undervisningsforløb. Et tal vi er meget stolte af.
Børnehavebørn og elever i grundskoler og gymnasiet landet over har arbejdet med opgaver hos os i Naturvidenskabernes Hus, deltaget i konkurrencedage ude i kommunerne og besøgt virksomheder i hele landet.
Tak til alle vores dygtige medarbejdere i Naturvidenskabernes Hus og samarbejdspartnere på tværs af virksomheder, kommuner, organisationer og uddannelsesinstitutioner, der har været med til at gøre vores arbejde muligt.
Vi glæder os til et nyt år, hvor vi endnu engang kaster os ud i arbejdet med at tænde gnisten for naturvidenskab og teknologi hos børn og unge.
Glædelig jul og godt nytår!