Til den fælles prøve i fysik/kemi, biologi og geografi i 9. klasse kan virksomhedsbesøg berige prøven med praksisfaglighed og med mange muligheder for at bringe de fire kompetencer i spil: undersøgelse, modellering, perspektivering og kommunikation. Virksomhedsbesøg kan inddrages i arbejdet med et fællesfagligt fokusområde, f.eks. plastproduktion inden for bæredygtig produktion.
Alle elever, uanset deres faglige niveau, kan profitere af at have konkrete oplevelser at snakke ud fra i prøvesituationen. Som lærer kan man dog opleve dilemmaer. Ved prøven har læreren behov for at styre processen og leve op til de faglige krav og praktiske rammer for prøven, mens samarbejdet med virksomheder er åbent og afhængigt af virksomhedens muligheder.
Hvordan gør man bedst som lærer, når man vil inddrage et besøg på en virksomhed til den fælles prøve i naturfagene?
Enkle greb kan hjælpe til en aktiv og udbytterig inddragelse af virksomhedsbesøg til prøven til støtte for eleverne.
- Fasthold elevernes oplevelser på virksomheden
- Start allerede før besøget
- Formalia og prøvesituationen
Hent guiden og læs mere om de tre enkle greb.