Naturfags­maraton Bootcamp

Bootcampen er en spændende og aktiv dag, hvor dine elever skal løse en udfordring. Der vil være to workshops med hver sin udfordring.

Formål med dagen

At eleverne dagen igennem får mulighed for at arbejde innovativt, kreativt og undersøgende. Der vil både være lukkede og åbne opgaver

Aktiviteter

Bootcampen er en spændende og aktiv dag, hvor dine elever skal løse en udfordring. Der vil være to workshops med hver sin udfordring. Det er dig, der bestemmer, hvilke elever, der skal i hvilken workshop.

  1. Kuglebanen: Hvordan kan man bygge en kuglebane, så kuglen kan trille længst muligt? Her skal eleverne i to-mandsgrupper designe og bygge en kuglebane. (Denne opgave er den mest konkrete.)
  2. Legepladsen: Hvordan kan en drømme-legeplads se ud, så den er sjov for alle at lege på? Eleverne skal i tre-mandsgrupper designe og bygge en model af en legeplads i vores nye TinkerQubes. (Denne opgave kan være mere abstrakt.)
  3. Papirraketten: Den sidste time i Naturvidenskabernes Hus, skal de i grupper på to bygge en raket, som vi går udenfor og tester

Det er en aktiv dag, hvor eleverne arbejder ud fra engineering-design-modellen: ideudvikling, design og praktisk produktion af tekniske løsninger.

Vigtig information

  • Når I ankommer, bliver I anvist et bord, hvor I kan sætte jeres tasker, hænge jeres jakker og spise jeres medbragte madpakker. Alle elever har dermed sin egen plads.
  • Det er ikke muligt at købe mad og drikke i Naturvidenskabernes Hus.

Din rolle som lærer

Vores formidlere guider jer gennem dagen, men du er stadig meget vigtig! Vi oplever, at lærernes/pædagogernes engagement og deltagelse i dagen er afgørende for elevernes udbytte.

Vi vil gerne, at vi arbejder sammen som et team. Du kan bidrage ved at:

  • deltage aktivt hele dagen sammen med dine elever
  • oversætte/opsamle vigtige pointer ud fra dit kendskab til eleverne
  • indgå i konkrete opgaver som en ressource, f.eks. ved at hjælpe eleverne med praktiske udfordringer
  • komme med relevante faglige indspark, der skaber en sammenhæng tilbage til skolen

Forberedelse inden besøget

  1. Fordel dine elever ligeligt på de to opgaver, inden I kommer.
  2. Orienter eleverne om dagens program, og hvad de kan forvente af dagen.
  3. Forbered dine elever på, at der kan være klasser fra andre skoler på samme værksted som dine elever. Se i tabellen ovenfor om det er tilfældet for jeres skole.
  4. Lad eventuelt eleverne lave engineering-opgaven, der er præsenteret længere nede i brevet, så eleverne har snust til opgavetypen og metoden.
  5. Se denne lille introvideo fra Naturvidenskabernes Hus, der viser jer rundt i vores hus: https://vimeo.com/830532891

Efterbehandling

Deltag i det nationale event Engineering Day i uge 45. Der bliver hvert år udviklet spritnye engineering-opgaver, der lægger op til at eleverne arbejder:

  • undersøgelsesbaseret
  • med en relevant autentisk problemstilling
  • praktisk med at konstruere en prototype

Der ligger et helt færdigt undervisningsforløb til mellemtrinnet klar til brug på denne hjemmeside: https://engineerthefuture.dk/undervisning/engineering-i-skolen/engineering-day/

Du vil også kunne finde opgaver på siden fra forrige år.

Tilmelding åbner

Udbydes til alle 4. klasser i Favrskov Kommune

Klasse

4. klasse

Fag

Matematik, Håndværk og design, Natur/teknologi

Sted

I Naturvidenskabernes Hus

Varighed

I samarbejde med

Kontakt

Kontakt

Kontakt