Den skøre knogle

Eleverne skal gennem opgaver og et besøg på en virksomhed undersøge, hvordan teknologi kan være med til at udforme knogleimplantater til kroppen.

En halv million danskere har knogleskørhed. Langt de fleste er dog ikke klar over det, og kun omkring 132.000 er i behandling. Ved hjælp af metalindustriens teknologier er det blevet muligt at producere produkter med så høj præcision, at de kan bruges til implantater i kroppen. Implantaterne skal give både maksimal komfort og fri bevægelighed.

Undervisningsforløbet Den Skøre Knogle består af tre opgaver foruden den obligatoriske opgave ‘Undersøg virksomheden’. Opgaverne kan I arbejde med enkeltvis eller som et undervisningsforløb. I kan med fordel bruge forløbet i tilknytning til det fællesfaglige fokusområde ‘Teknologiens betydning for menneskers sundhed og levevilkår’.

Besøg en virksomhed som en del af arbejdet med opgaverne. Det vil give eleverne inspiration til opgaveløsningen og desuden gøre dem klogere på uddannelser og karrieremuligheder i branchen. Den eneste forudsætning er, at eleverne har arbejdet med den obligatoriske opgave ‘Undersøg virksomheden’ og én anden opgave. Kontakt os, hvis du vil have hjælp til at finde en virksomhed.

I samarbejde med

Viden

Fællesfaglige fokusområder

Fællesfaglige fokusområder

Teknologiens betydning for menneskers sundhed og levevilkår

Med et forløb til det fællesfaglige fokusområde 'Teknologiens betydning for menneskers sundhed og levevilkår' vil eleverne komme helt tæt på den teknologiske udvikling og arbejde med den betydning, teknologien har for mange områder af vores dagligdag.

Læs mere

Kontakt

Mere til samme klassetrin

Science Day

Besøg en virksomhed, organisation eller uddannelsesinstitution til Science Day. Science Day inspirerer alle elever uanset køn, religion, etnicitet og kultur til en fremtid med naturvidenskab og teknologi.

Læs mere

Andre forløb

Kontakt

Kontakt