Fotos: Science Day den 4. oktober 2023 hos NCC og deres byggeri på Papirøen, Christiansholm
60 virksomheder slog dørene op for næsten 5.000 elever fra grundskoler og gymnasier i hele landet, da årets Science Day blev afholdt den 4. oktober. Temaet for dagen var diversitet. For uanset køn, etnicitet eller baggrund er der masser af spændende karrieremuligheder inden for naturvidenskab og teknologi, og der er behov for forskellighed, når fremtidens teknologier skal udvikles.
Helle Kann, som er udviklingschef i Naturvidenskabernes Hus, fortæller:
– Budskabet med Science Day er, at STEM er for alle. Det er ikke kun for drenge, for de nørdede, for de fagligt meget dygtige eller for dem, hvis forældre arbejder med det. Med Science Day ønsker vi at nedbryde fordomme og stereotyper om, hvem der kan få en fremtid inden for naturvidenskab og teknologi. På dagen møder eleverne rollemodeller, som er vidt forskellige, når det kommer til alder, køn og uddannelsesvej. Samtidig viser vi børn og unge en pallette af muligheder for spændende karriereveje, fortæller hun.
Forskellighed i Grundfos
Én af virksomhederne til årets Science Day var Grundfos, som fik besøg af 40 HTX-elever fra Herningsholm. På dagen fik eleverne et oplæg om virksomheden med en tilhørende quiz, og et oplæg om, hvordan Grundfos arbejder med diversitet, inklusion og lighed. Derudover var der to workshops, hvor eleverne arbejdede hands-on.
For at støtte op om dagens tema diversitet, mødte eleverne undervejs en række ansatte med forskellige køn og forskellige baggrunde og nationaliteter. Henrik Hermann, som er CSR Specialist på Grundfos, stod bag programmet for dagen. Han fortæller:
Eleverne mødte på dagen mange forskellige rollemodeller, både kvinder og mænd, og ansatte fra andre lande. Jeg tror, det gjorde indtryk at møde ansatte, som er flyttet til Danmark fra Sverige eller Spanien for at arbejde i Grundfos. Det viser også, at man ikke behøver tage til en storby for at få et spændende job.
Henrik Hermann, CSR specialist hos Grundfos
Lego-pumper og kunstig intelligens
På to forskellige workshops fik eleverne selv fingrene i teknikken og løste konkrete naturvidenskabelige opgaver. I den ene workshop skulle eleverne bygge en lego-pumpe og arbejde med at optimere den. Her var iveren stor om at få vandsøjlen højst muligt op i en lodret vandslange ved at geare motoren. I den anden workshop var fokus på kunstig intelligens, og eleverne fik lov at programmere en app og lave avatars og 3D billeder på deres telefoner.
– Eleverne var utroligt deltagende og spørgelystne. Jeg tror, det gav meget mening for dem at se nogle af de ting, de arbejder med i skolen, blive brugt i virkeligheden. Samtidig fik de indblik i en virksomhed, som er innovativ og med på beatet, når det kommer til ny teknologi, siger Henrik Hermann.
Netop det at få sat konkrete øvelser på de teorier, som eleverne lærer i skolen, er noget af det, Science Day kan, ifølge Helle Kann fra Naturvidenskabernes Hus:
Børn og unge leder efter meningen med fagene og de teorier, de lærer i skolen. Til Science Day får de konkrete billeder på, hvad fagene kan bruges til samtidig med, at de oplever at der er behov for mange forskellige kompetencer inden for naturvidenskab og teknologi. Det kan åbne øjnene og inspirere børn og unge til at overveje en uddannelse i den retning.
Helle Kann, udviklingschef i Naturvidenskabernes Hus
Opskriften på succes
Netop de konkrete opgaver var noget af det, der scorede højt i elevernes meget positive evaluering af dagen. Ifølge Henrik Hermann er opskriften på at skabe et indhold, som giver mening for de unge, god forberedelse og at finde de rette folk til opgaven:
– Det er vigtigt at tænke hands-on øvelser ind. Jo mindre snak og jo mere handling, jo bedre. Og så skal man tænke meget på målgruppen og justere kommunikation derefter – det gælder både i opgaverne og hos de rollemodeller, eleverne møder. Skru ned for de tekniske detaljer og se det mere fra brugernes perspektiv, fortæller han.
En generel evaluering af Science Day viser, at 65 % af eleverne oplever, at deltagelsen i Science Day har ændret ved deres forståelse for, hvem der arbejder med og kan arbejde med naturvidenskab og teknologi.
Om Science Day
Formålet med Science Day er at inspirere børn og unge uanset køn og baggrund og vise dem, hvordan en fremtid inden for naturvidenskab og teknologi kan se ud. Til Science Day skal børn og unge besøge en virksomhed, organisation eller uddannelsesinstitution, hvor de møder rollemodeller, deltager aktivt i virkelighedsnære workshops og får inspiration til deres fremtidige valg af uddannelse og job. Dagen er for elever fra grundskolens 4. til 10. klasse og for gymnasielever. Science Day har erstattet Girls Day in Science, som har været afholdt de sidste 10 år for at inspirere flere piger til en uddannelse inden for naturvidenskab.
Science Day afholdes næste gang den 2. oktober 2024.