Elever får et kig ind i træindustrien og bygger en mini-dør

Løgstør Skole, Toppedalskolen og virksomheden JELD-WEN samarbejder om at give elever viden om træsorter, teknologi og bæredygtighed.  

– Vi fik lov at arbejde med materialer, som vi normalt ikke har adgang til på skolen. Det var fedt!

Ordene kommer fra Simon, en elev i 8. klasse på Løgstør Skoles ”science hold” efter besøget hos virksomheden JELD-WEN. Den internationale virksomhed producerer døre og vinduer under navnet Swedoor. Og det var netop en mini-dør i træ, som eleverne fik lov at bygge og tage med sig hjem som et minde om dagen.  

I alt 55 elever fra 7., 8. og 9. klasse på Toppedalskolen og Løgstør Skole har besøgt JELD-WEN på tre forskellige eftermiddage. Naturfagslærer, Anders Greve, stod for planlægningen i samarbejde med Vesthimmerlands Kommune og Naturvidenskabernes Hus. Dagen var ikke bare et ”sodavands-besøg”, men var fuld af faglig viden og praktiske øvelser:  

Eleverne fik lov til at arbejde med materialer og på en måde, som vi normalt ikke har adgang til i skolen. Det har været en fantastisk oplevelse.

Anders Greve, naturfagslærer
Elever i orange veste undersøger planker af træ hos en virksomhed

En dør er ikke bare en dør  

Dagen hos JELD-WEN blev brugt på at se og mærke forskellige træsorter og høre om deres egenskaber som brudstyrke, elasticitet og farvebestandighed. Efter en rundvisning i produktionen besøgte eleverne udstillingslokalet, hvor de lærte om forskellige døres egenskaber – en branddør, en hoveddør, lydisolering mm.  

Et vigtigt tema for dagen var også bæredygtighed. Her lærte eleverne om materialernes miljøbelastning, om træers optag af CO2, og om hvad virksomheden gør for at genanvende træ.  

Anders Greve forklarer:  

– Vi har forberedt eleverne til besøget ved at introducere dem til de grundlæggende koncepter i træforarbejdning. Der er aspekter af træindustrien, som eleverne kun kan forstå, når de ser det i praksis. De kan se, hvordan teori og praksis hænger sammen, og det giver en dybere indsigt i faget. 

Elever arbejder med træ hos en virksomhed

Møde med rollemodeller  

I afdelingen i Løgstør er der cirka 200 ansatte. 90 af dem er i produktionen, 80 arbejder på kontor, og 30 har deres daglige gang på lageret. Derfor mødte eleverne mange forskellige faggrupper og opgavetyper i løbet af dagen.  

Eleverne fik lov at tale med to unge maskinsnedker-lærlinge, som fortalte om deres vej til det arbejde, de har i dag, og om deres hverdag på arbejdspladsen. Produktionschef, Kim Haldrup, fortæller, at det for JELD-WEN er vigtigt at vise alle de muligheder, der er på arbejdspladsen:  

Vi ønsker at inspirere de unge til at udforske en arbejdsplads som vores og måske overveje karriereveje inden for vores branche. Det er vigtigt for os at vise, hvordan teori og praksis hænger sammen og give eleverne en smagsprøve på, hvad det vil sige at arbejde i træindustrien.

Kim Haldrup, produktionschef hos JELD-WEN

Lærer, Anders Greve, supplerer: På vej ud ad døren fra virksomheden var der én af mine elever, der udbrød: ’Hvordan får man et job her?’ Det må kaldes en succes!

Fingrene i arbejdet  

At planlægge et virksomhedsbesøg med et stærkt fagligt indhold, kommer ikke af sig selv. Ved et indledende møde på virksomheden har Naturvidenskabernes Hus og lærere fra Toppedalskolen og Løgstør Skole samarbejdet om at forme et besøgsprogram, som er tilpasset eleverne. Det vil sige et program, hvor eleverne skal sidde mindre stille og lytte, men hvor eleverne i stedet skal have fingrene i materialerne, og hvor de svære ord og termer er luget ud eller bliver forklaret. Det har resulteret i, at virksomhedsbesøget har høstet meget positive evalueringer. Lærer, Anders Greve, siger:  

– Hjælp fra konsulenterne har betydet, at vi har taget os tid til at planlægge i god tid og reflektere over dagen forinden, så det ikke bliver nedprioriteret i en travl kalender. Det har gjort en verden til forskel for besøget.

Produktionschef, Kim Haldrup, fortæller, at samarbejdet har udfordret den traditionelle måde, JELD-WEN plejer at modtage besøg fra skoleelever på. Han har fx suppleret rundvisningen i produktionen med en quiz til sidst, og har udarbejdet en guide til at bygge minidøre.    

– Det at eleverne får lov til at deltage aktivt og praktisk i besøget, gør det mere spændende for dem. De får ikke kun information om virksomheden – de får fingrene i arbejdet, siger Kim Haldrup.  

Ikke sidste gang 

For at sikre, at skolevirksomhedssamarbejdet bærer frugt, er kommunen en central aktør. Gritt Rosenkilde, som er kommunal konsulent, fortæller, hvor vigtigt det er, at man som kommune prioriterer arbejdet med at udvikle samarbejdet imellem skoler og virksomheder:

Det er ikke nok at have et samarbejde, der afhænger af enkelte læreres engagement. Vi skal sørge for, at samarbejdet bliver løftet, koordineret og prioriteret hvert år. Vi kan som kommune bidrage ved at skabe rammerne for et bæredygtigt samarbejde.

Gritt Rosenkilde, konsulent i Vesthimmerlands Kommune

For lærer, Anders Greve, er det ikke sidste gang, han engagerer sig i et samarbejde med en virksomhed:   

– Det har været utroligt givende for mig som lærer. Jeg har fået nye ideer og værktøjer til undervisningen. Det har styrket min motivation for at inddrage virksomheder i undervisningen.

I samarbejde med

Koncepter

Dialogmøder

Som kommune kan I få inspiration og vejledning fra Naturvidenskabernes Hus om mulige veje til et succesfuldt skolevirksomhedssamarbejde. Læs mere her.

Læs mere

Kompetence­udvikling

Kompetenceudvikling skaber grundlag for et varigt og udbytterigt samarbejde mellem skoler og lokale virksomheder. Kompetenceudvikling løfter den pædagogiske praksis i kommunen.

Læs mere

Viden

Kontakt

Jylland og Fyn
Sjælland

Kontakt

Kontakt