Naturfagsmaraton har været gennem en dybdegående evaluering foretaget af Naturfagenes Evaluering og Udviklingscenter i perioden 2019-2022. Evalueringen har omfattet forskellige delaktiviter og undersøgelsesområder.
Evalueringen af Naturfagsmaraton viser, at der generelt er stor begejstring for Naturfagsmaraton og at deltagelsen i Naturfagsmaraton er med til at gøre en forskel i forhold til at skabe begejstring for STEM-fagene.
Evalueringen peger blandt andet på:
Naturfagsmaraton styrker skolernes naturfaglige kultur
Naturfagsmaraton understøtter på en lang række punkter opbygningen af lokale naturfaglige kulturer på skolerne og i kommunen.
- Lærerne får et kompetenceløft ved at deltage i Naturfagsmaraton, lærerkurset samt gennem de opgaver, der skal løses.
- Naturfagsmaraton er med til at skabe og vedligeholde netværk af naturfagslærere og/eller – vejledere.
- Naturfagsmaraton bidrager til at øge synligheden af naturfagene på skolerne, i lokalsamfundet og politisk.
- Der er opbakning til deltagelse i Naturfagsmaraton. Naturfagsmaraton understøtter en grøn linje i kommunerne og bliver anset som anledning til direkte at understøtte den naturfaglige kultur på den enkelte skole.
Naturfagsmaraton motiverer og skaber interesse for STEM-fag
Naturfagsmaraton motiverer eleverne til at deltage og engagere sig i den naturfaglige undervisning gennem opgaverne, arbejdsformen og fællesskabet til konkurrencedagen.
- Naturfagsmaraton begejstrer eleverne og udvikler deres kompetencer til problemløsning, samarbejde, vedholdenhed og innovation.
- Naturfagsmaraton inspirerer lærerne til at arbejde med åbne opgaver gennem engineering-didaktikken.
- Naturfagsmaraton lykkes med at udvikle elevernes evne til at tage ansvar for opgaveløsningen.