Science Day 2024 er slut, og indsatsen for at inspirere børn og unge til en fremtid med naturvidenskab og teknologi gør en forskel. I årets evaluering svarer 65 % af eleverne, at deres opfattelse af naturvidenskab og teknologi har ændret sig positivt efter at have deltaget i Science Day. Det er en stigning på 7 procentpoint siden Science Day i 2023.
– Det er en stor fornøjelse at opleve, hvordan både elever, lærere og virksomheder endnu engang har taget imod Science Day. Det viser, at vi sammen har fat i noget, der ikke bare gør en forskel, men som også er mere vedkommende og aktuelt end nogensinde. Vi har for eksempel aldrig fået en evaluering fra eleverne og lærernes side, der er flottere end i år, siger Maiken Lykke Lolck, direktør i Naturvidenskabernes Hus.
Jeg håber, eleverne gik hjem med en forskerspire i maven og med budskabet om, at STEM er for alle.
Camilla Kaas Frich, afdelingsleder i Novo Nordisk
Formålet med Science Day er blandt andet at give børn og unge bedre kendskab til jobmuligheder inden for naturvidenskab og teknologi, og i årets evaluering svarer 77 % af eleverne, at de har fået netop det.
Stort engagement hos arrangørerne
Virksomheder, uddannelsesinstitutioner og organisationer landet over har åbnet dørene for elever i 4. klasse til 3.G, som har deltaget i virkelighedsnære workshops og mødt rollemodeller, der nuancerer billedet af, hvem der arbejder inden for de naturvidenskabelige og tekniske fag.
En af de virksomheder, som har haft besøg, er Novo Nordisk i afdelingen Global Research Technologies i Måløv. Her skulle 25 udskolingselever måle medicin i blodet og isolere DNA fra jordbær, og rollemodellen Camilla Kaas Frich ser tilbage på dagen med begejstring.
– Science Day skabte begejstring både hos eleverne og hos mig og mine kollegaer. Det er fantastisk at se eleverne mestre de forsøg, vi har forberedt til dem, og vokse med opgaven. På den måde bliver det også mere håndgribeligt, hvad vi som forskere laver til daglig, og hvordan det er med til at gøre en forskel i verden, når vi kombinerer en dyb forståelse for biologi med teknologi i udviklingen af ny medicin, siger Camilla Kaas Frich, ph.d. i medicinalkemi og afdelingsleder i Novo Nordisk, og fortsætter:
– Selv har jeg mødt flere rollemodeller gennem mit liv, som har haft stor betydning for de valg, jeg har truffet. Så jeg håber, eleverne gik hjem med en forskerspire i maven og med budskabet om, at STEM er for alle, at der er flere veje til en spændende fremtid inden for STEM, og at man ikke behøver at have alt planlagt på forhånd.
STEM står for Science, Technology, Engineering og Mathematics.


Science Day hos Novo Nordisk den 2. oktober 2024
I forbindelse med arrangementet hos Novo Nordisk er andelen af elever, der svarer, at deres opfattelse af naturvidenskab og teknologi har ændret sig positivt efter deres deltagelse i Science Day oppe på 82 %. Det er hele 100 % af dem, der har fået ny viden om deres jobmuligheder inden for naturvidenskab og teknologi.
Vi har fat i noget, der ikke bare gør en forskel, men som også er mere vedkommende og aktuelt end nogensinde.
Maiken Lykke Lolck, direktør i Naturvidenskabernes Hus
Virksomhedernes store engagement og opbakning til Science Day er afgørende for, at dagen bliver en succes, og at eleverne går derfra med en positiv oplevelse og ny viden. Det kan ses i den generelle evaluering, hvor 99 % af lærerne mener, at det var en god oplevelse at deltage i Science Day. For eleverne er det 89 %.
– Virksomhederne har været rigtig gode til at kommunikere om arrangementerne rundt omkring, og det bidrager til at vise de mange muligheder inden for de tekniske og naturvidenskabelige fag over for en bred målgruppe. Det er vi meget glade for, siger Maiken Lykke Lolck, der er direktør i Naturvidenskabernes Hus.


Inspirerende rollemodeller
En vigtig del af Science Day er virksomhedernes medarbejdere, der bruger tid og ressourcer på at lave spændende arrangementer og ikke mindst stiller op som rollemodeller for de børn og unge, der kommer på besøg.
De er med til at vise, at uddannelse, job og karriere ikke altid er den nemme eller lige vej, og at man kan arbejde i de naturvidenskabelige og tekniske fag uanset køn og baggrund. Rollemodellerne har en betydning for de elever og lærere, der møder dem til Science Day.
– Jeg elskede den fede energi, de (red. rollemodellerne) havde, da de præsenterede om deres fortid, siger en elev fra 9. klasse, der deltog i Science Day ved Novo Nordisk.
Om Science Day
Formålet med Science Day er at inspirere børn og unge uanset køn og baggrund og vise dem, hvordan en fremtid inden for naturvidenskab og teknologi kan se ud. Til Science Day skal børn og unge besøge en virksomhed, organisation eller uddannelsesinstitution, hvor de møder rollemodeller, deltager aktivt i virkelighedsnære workshops og får inspiration til deres fremtidige valg af uddannelse og job. Dagen er for elever fra grundskolens 4. til 10. klasse og for gymnasielever.
Science Day afholdes næste gang den 1. oktober 2025.
Som virksomhed skal man være støttemedlem eller kernemedlem af Naturvidenskabernes Hus for at kunne deltage som arrangør i Science Day.

Fakta
Tallene er fra den samlede evaluering fra deltagende elever og lærere i Science Day over hele landet den 2. oktober 2024.
Elever
- 89 % oplever, at Science Day alt i alt var en god oplevelse at deltage i (helt eller delvist enige)
- 77 % har fået ny viden om jobmuligheder inden for naturvidenskab og teknologi (helt eller delvist enige)
- 65 % oplever, at deres opfattelse af naturvidenskab og teknologi har ændret sig positivt efter deres deltagelse i Science Day (helt eller delvist enige)
Lærere
- 99 % oplever, at Science Day alt i alt var en god oplevelse (helt eller delvist enige)
- 95 % oplever, at medarbejderne er inspirerende rollemodeller for eleverne (helt eller delvist enige)
- 87 % har fået mere lyst til at samarbejde med virksomheder i undervisningen (helt eller delvist enige)