Rekordstor tilmelding til forløb målrettet gymnasieelever

Flere gymnasieelever end nogensinde er efter sommerferien i år tilmeldt forskellige forløb i Naturvidenskabernes Hus, hvor der siden foråret er arbejdet målrettet på at få opgaverne ud i klasseværelserne rundt omkring i landet. Over 2.100 gymnasieelever fordelt på 90 klasser og 41 gymnasier er indtil videre tilmeldt et af vores forløb. Interessen har aldrig været større.  

Foto: Gymnasieelever hos Grundfos

Naturvidenskabernes Hus udvikler autentiske caseforløb, som kan bruges i undervisningen på gymnasieniveau, og det sker i et tæt samarbejde med forskellige danske virksomheder. Planen er, at der skal skrues op for den indsats, og dét arbejde er i fuld gang og har allerede her i sensommeren båret frugt: Antallet af tilmeldinger til de udbudte virksomhedscases for gymnasier har slået rekord.  

Et fagligt højt niveau og særdeles autentiske virksomhedscases giver en anden form for læring end den, der opstår i et fysik- eller naturvidenskabslokale.

Karina Esmine Fredbo, projektleder for gymnasieteamet i Naturvidenskabernes Hus

– Vi er meget glade for, at vores strategiske arbejde med udviklingen af virksomheds- og temacases til gymnasierne har resulteret i denne interesse fra brugernes side. Det siger noget om, at vi har fået foden inden for hos gymnasielærerne på en måde, som vi ikke har haft før. Det skyldes ikke mindst en stærk indsats fra hele vores team, der arbejder med vores tilbud til gymnasierne, men bestemt også nogle gode samarbejdspartnere blandt de mange gymnasier, der har været med til at trække i denne retning, siger Maiken Lykke Lolck, der er direktør i Naturvidenskabernes Hus.  

Højt fagligt niveau skaber stor interesse 

Blandt andet er der lagt et stort stykke arbejde i udviklingen af virksomhedscases i samarbejde med Life Science virksomheder og temacasen om Ormstrup Sø.  

– En af vores styrker er, at vi har en medarbejder i vores team, som delvist er ansat hos os og delvist som gymnasielærer. Derudover er hun en virkelig dygtig formidler. Hun udvikler nogle faglige forløb, som resten af teamet bidrager til at få kvalificeret i samarbejde med de virksomheder, der leverer cases til os. Dermed er der tale om et fagligt højt niveau og særdeles autentiske virksomhedscases, der giver en anden form for læring end den, der opstår i et fysik- eller naturvidenskabslokale – og det er noget, der er med til at bane vej for den store interesse for vores forløb, som vi oplever, siger Karina Esmine Fredbo, der er projektleder for gymnasieteamet i Naturvidenskabernes Hus.  

Vi har fået foden inden for hos gymnasielærerne på en måde, som vi ikke har haft før.

Maiken Lykke Lolck, direktør i Naturvidenskabernes Hus

Gymnasieteamet arrangerer også kurser for gymnasielærere. Sidst foregik det den 20. august 2024 på Aarhus Universitet, hvor 30 gymnasielærere fra hele landet – og en enkelt, der var fløjet ind fra Bruxelles – der fik inspiration til at arbejde med genanvendelighed af plast i kemiundervisningen. Kurset var tilrettelagt med virkelighedsnære problemstillinger i samarbejde med Kemilærerforeningen og Kemisk Institut på Aarhus Universitet. På dagen var der blandt andet også et oplæg fra plasticvirksomheden Plixxent.  

Kommende kurser for gymnasielærere bliver løbende lagt på vores hjemmeside.  

Kontakt

Andre nyheder

Kontakt

Kontakt