Naturfagsmaraton kører for fuld skrue trods COVID-19

Snart går det løs i kampen om årets trofæ i landets største konkurrence i naturfag for 5. og 6. klasse. Trods den aktuelle situation med COVID-19 kan alle skoler og elever stadig se frem til deres konkurrencedag i Naturfagsmaraton. Dog vil dagen for nogle skoler flyttes fra den lokale idrætshal og hjem til skolen. Fra studiet i Bjerringbro sender Naturfagsmaraton live, og guider elever og lærere gennem dagen på tryg, festlig og forsvarlig vis.

NGEN AFLYSNINGER – DERIMOD ET GODT ALTERNATIV

Ingen af de 64 konkurrencedage for de 848 klasser med over 21.000 elever bliver derfor aflyst. De første konkurrencedage i januar og starten af februar bliver derimod blot afviklet virtuelt, foreløbig frem til den 11. februar, hvorefter håbet er at overgå til konkurrencer i haller rundt om i landet.

Takket være en allerede velafprøvet version af Naturfagsmaraton online og en god portion omstillingsparathed vil det lykkes at afvikle samtlige konkurrencedage i hele landet. Jeg er stolt af, at det kan lade sig gøre på en ansvarlig måde, hvor vi passer på hinanden, og stadig giver børnene en god oplevelse med naturvidenskab og teknologi

siger Helle Kann, udviklingschef og projektleder for Naturfagsmaraton

VELAFPRØVET VIRTUELT KONCEPT

Sidste år var elever landet over hjemsendt på grund af COVID-19, så Naturvidenskabernes Hus er velkendt med de udfordringer, det førte med sig. Det var nødvendigt med kort varsel at se nye muligheder i begrænsningerne og omstille sig til en helt anden måde at gennemføre naturfagskonkurrencen på. Det nødvendige udstyr blev indkøbt, og den øverste etage i Naturvidenskabernes Hus blev på kort tid forvandlet til et professionelt studie med liveudsendelse direkte til eleverne derhjemme.

EN FEST FOR FÆLLESSKAB – OG FOR NATURFAG

Denne gang må eleverne gerne være på skolerne, og værterne Sara Kande, Sofie Waltersdorf Smed og Mikkel Skau Tolstrup er klar til sammen at styre slagets gang. De garanterer, at liveudsendelserne til konkurrencen bliver lige så festlige som de fysiske. Der vil være fokus på de innovative og kreative løsninger på de seks opgaver, eleverne har arbejdet med, og der vil selvfølgelig også blive kåret en vinder, der får tilsendt det eftertragtede trofæ.

Vi er klar og vil skabe feststemning og fokus på fællesskabet mellem klasserne, som er supervigtigt. Eleverne skal have en god dag, hvor de oplever at være en del af Naturfagsmaraton-universet, og også stadig får mulighed for både at se og vise hinanden de kreative løsninger på de opgaver, de har arbejdet med

siger Mikkel Skau Tolstrup

Det vil nemlig være muligt for eleverne at sende og dele billeder og videoer, som vil blive vist direkte i udsendelsen. På den måde kan eleverne stadig både se og blive inspireret af hinandens løsninger.

Den virtuelle version af Naturfagsmaraton kan også opfange elementer og vække interessen på nogle områder, som måske ellers kan gå tabt i en stor sportshal. Så der er fordele og ulemper ved begge versioner.

Men vi glæder os selvfølgelig til, så snart som muligt, at møde alle elever og lærere ude i hallerne i virkeligheden

slutter Mikkel Skau Tolstrup

FAKTA OM NATURFAGSMARATON

Formålet med Naturfagsmaraton er at skærpe interessen blandt skoleelever for det naturvidenskabelige område og øge deres viden om matematik, fysik, kemi, natur og teknologi – også med henblik på senere at overveje en naturvidenskabelig uddannelse.

  • I år er over 21.000 elever fra over 848 5. og 6. klasser i hele landet tilmeldt fra 52 forskellige kommuner
  • Der er 64 konkurrencedage
  • Konkurrencedagene afvikles fra januar til maj 2022 og er afslutningen på undervisningsforløbet
  • Det er 18. år i træk, at Naturfagsmaraton afholdes, og det er støttet af Novo Nordisk Fonden, Villum Fonden, Undervisningsministeriet og Grundfos

Kontakt

Andre nyheder

Kontakt

Kontakt