Naturfagsmaraton: Elever stopper tøjspild og bygger satellitter til landsdækkende naturfagskonkurrence

I dag starter Naturfagsmaraton, som Naturvidenskabernes Hus står bag. Frem til maj bliver Naturfagsmaraton afholdt med deltagelse fra 51 af landets kommuner, hvor flere end 22.000 elever konkurrerer i løsninger på virkelighedens udfordringer.

Elever i 5. og 6. klasse i over halvdelen af landets kommuner skal på jagt efter frø i køkkenskuffen, stoppe tøjspild, forestille sig en dag uden strøm og bygge en model af en satellit, når naturfagskonkurrencen Naturfagsmaraton går i gang ude på landets skoler.

Skoler og idrætshaller landet over vil fra januar til maj summe af liv og fællesskab, når over 22.000 elever mødes til konkurrencedage i dette skoleårs Naturfagsmaraton. Forud for konkurrencen har eleverne arbejdet på at løse naturfaglige opgaver med udgangspunkt i virkelighedens udfordringer.  

De bliver klogere på aktuelle udfordringer og oplever, at de kan gøre noget ved dem. Det er med til at give eleverne håb og handlekraft.

Maiken Lykke Lolck, direktør, Naturvidenskabernes Hus

– Med Naturfagsmaraton vil vi øge elevernes faglige motivation og interesse for naturfag og teknologi. De bliver klogere på aktuelle udfordringer og oplever, at de kan gøre noget ved dem. Det er med til at give eleverne håb og handlekraft og en bevidsthed om, at også de kan være med til at bidrage til fremtidens løsninger, når det gælder bæredygtighed og grøn omstilling, siger Maiken Lykke Lolck, direktør i Naturvidenskabernes Hus, der er det nationale center for skolevirksomhedssamarbejde.

Opgaverne er udviklet af Naturvidenskabernes Hus med det formål at tænde gnisten for naturvidenskab og teknologi hos eleverne og styrke deres nysgerrighed og naturfaglige kompetencer. Eleverne har forud for konkurrencedagen arbejdet med fire opgaver hjemme på skolen og skal i løbet af vinteren og foråret præsentere og dyste i løsningerne med andre lokale skoler til konkurrencedage. 

Mere end én løsning

I Naturfagsmaraton får eleverne opgaver baseret på hverdagen i danske virksomheder. I år har GomSpace og TotalEnergies været med til at udvikle hver sin opgave. GomSpace bygger små satellitter, og derfor skal eleverne bygge deres egen model af en satellit. I opgaven med TotalEnergies skal eleverne bygge en bil, der kan lagre energi ved hjælp af en spændt elastik.

– Opgaverne skal bidrage til at stimulere deres opfindsomhed og kompetencer inden for engineering, hvor eleverne arbejder med at løse konkrete udfordringer ved at undersøge, få ideer, planlægge, bygge, afprøve og forbedre. De vil opleve, at der ikke kun findes én rigtig løsning på en udfordring, siger Maiken Lykke Lolck, direktør i Naturvidenskabernes Hus.

Blandt årets fire opgaver er også Stop Tøjspild, som skal gøre eleverne bevidste om tøjforbrug og -produktion, og hvordan det påvirker klima og miljø. Udover at undersøge garderobeskabet skal eleverne også på jagt i køkkenskufferne, når de arbejder med opgaven Frø På Farten. En opgave, der skal gøre eleverne klogere på, hvordan planter formerer sig, og vigtigheden af det miljø, frø spirer og gror i. 

Naturfagsmaraton er støttet af Novo Nordisk Fonden, LEO Fondet, Knud Højgaards Fond, Otto Mønsteds Fond, Stibo Fonden, Grundfos og ESERO Danmark.

Medier er velkomne

Interesserede medier er velkomne til at dække konkurrencedagene i Naturfagsmaraton. Vær dog opmærksom på, at ikke alle lærere og elever har lyst til at blive fotograferet – spørg så vidt muligt om lov inden. I er velkomne til at kontakte os, hvis I ønsker et interview med Naturvidenskabernes Hus.

Se her, hvor og hvornår Naturfagsmaraton finder sted i landets kommuner.

Kontakt

Andre nyheder

Kontakt

Kontakt