Aktiviteter
Dagens program er
- Brainstorm: Hvad laver man på en rumstation, og hvad har man brug for på en rumstation?
- Introopgaver: Vi lærer materialerne at kende ved at lave små undersøgelser
- Fremstilling af modeller: Vi bliver enige, designer, bygger og tester modeller af en rumstation
- Fremvisning af modellerne for hinanden
- Oprydning og evaluering
Der vil både være lukkede og åbne opgaver.
Forberedelse
- Inddel eleverne i tremandsgrupper.
- Orienter eleverne om dagens program, og hvad de kan forvente af dagen.
- Forbered dine elever på, at der kan være klasser fra andre skoler i huset. Se i velkomstbrevet som I modtager et par uger inden besøget, om det er tilfældet for jeres skole.
- Se denne korte film om livet på ISS https://www.dr.dk/skole/ultrabit/videoer-om-rummet-rumstationen-iss-vaegtloeshed-og-rumteknologi
- Se denne lille introvideo fra Naturvidenskabernes Hus, der viser jer rundt i vores hus: https://vimeo.com/830532891
Efterbehandling
Arbejd videre med samme arbejdsform fx ved at:
- Arbejde med opgaven Byg en flydebro, som du finder her: https://nvhus.dk/wp-content/uploads/2023/02/Byg-en-flydebro.pdf
- Prøve kræfter med en tidligere Naturfagsmaratonopgave. Dem finder du her: https://nvhus.dk/virkelige-udfordringer-til-din-skole/?search=naturfagsmaraton&filter-klassetrin=5-klasse,6-klasse&filter-placering=&type=tilbud-undervisere
Formål med dagen
Formålet med dagen er, at eleverne får mulighed for at øve sig i at arbejde, som man gør i Naturfagsmaraton, nemlig praktisk, undersøgende, legende og med plads til fordybelse.
Eleverne øver sig desuden i at arbejde i en mini-designproces, hvor de først skal blive enige om, hvad de vil bygge ved at tegne og snakke sammen, og herefter bygge og teste deres praktiske løsning.