Science Day på Syddansk Universitet – Det Tekniske Fakultet

Kom og prøv kræfter med ingeniørfaget gennem sjove og udfordrende workshops. Her handler det om at skabe, teste idéer og arbejde kreativt med teknologi og naturvidenskab.

1. oktober 2025

09:00 - 15:00

Syddansk Universitet
Det Tekniske Fakultet
Moseskovvej 67
5230 Odense M

Pris

Gratis

Tilmeldingsfrist

1. september 2025

Velkommen til Science Day på Det Tekniske Fakultet på Syddansk Universitet.

Her kan I få udvidet jeres horisont, blive inspireret og få en smagsprøve på ingeniørverdenen på en dag fyldt med nysgerrighed, kreativitet og ny viden!

Dagen er tilrettelagt ud fra at deltagerne opdeles i tre grupper med plads til 20 elever i hver gruppe. Hver gruppe får to ingeniørstuderende koblet på sig, der vil tage jer til det lokale, hvor I skal være i.
Dagens omdrejningspunkt er de tre workshops, der er udviklet af ingeniørstuderende fra uddannelserne Software Engineering, Integreret Design, Fysik- og Teknologi samt Kemi- og Bioteknologi. Med en legende og engagerende tilgang har de studerende skabt tre workshops af en times varighed, der giver jer mulighed for at udforske, eksperimentere og udvikle løsninger på spændende problemstillinger. Forløbene er udarbejdet med omtanke for jeres niveau og bygger på fagområder, som vi forestiller os, at I allerede har stiftet bekendtskab med, så I kan anvende og udvide jeres viden i nye og spændende sammenhænge. Læs mere om de tre workshops nederst på denne side.

Alle deltagere får mulighed for at prøve alle tre workshops i løbet af dagen. Ud over workshops byder dagen også på en rundvisning, hvor I får et indblik i studiemiljøet og faciliteterne, samt tid til frokost og refleksion, hvor dagens oplevelser samles op.

Program

Ankomst og lokaleanvisningI bedes møde op på Moseskovvej 67, Odense M inden kl. 9.30, Her skal I ind ad svingdøren og så vil I blive afhentet foran den store kobbertrappe og fulgt til et lokale.
VelkomstKort præsentation af dagen og dens formål.
Refleksionsøvelse & forfriskningI skal deltage i en refleksionsøvelse kaldet "dialogcirklen". Øvelsen kræver ingen forberedelse hjemmefra, da den tager udgangspunkt i jeres egne fordomme og umiddelbare forestillinger om, hvad det vil sige at være ingeniør. Formålet er at få jer til i fællesskab at reflektere over ingeniørfaget og dets mangfoldighed. I får serveret en let forfriskning undervejs.
Workshop 1
Workshop 2
FrokostVi sørger for frokost.
Workshop 3
RundvisningDe ingeniørstuderende står for at afholde rundvisning i de tre grupper, hvor I introduceres for relevante laboratorier, faciliteter m.m. Mulighed for at stille spørgsmål og få en fornemmelse af studiemiljøet
Opsamling, evaluering og tak for i dagElever og undervisere deler dagens indtryk. Refleksion over, hvad I har lært og oplevet. Evaluering af Science Day – Hvad fungerede godt? Hvad kan forbedres?

Aktiviteter

FysTek Workshop: Magnetfiskning og spoler

Vi starter med en kort gennemgang af, hvad en spole er. Herefter redegøres for hvordan en spole kan bruges som en magnet, og hvordan formlen for det inducerede magnetfelt omkring spolen ser ud.

Med teorien på plads, er det tid til en turnering! Workshop-deltagerne bygger deres egen spolemagnet, i grupper. Det gives der omtrent 10 min. til. Herefter skal der dystes i, hvilke grupper der har formået at bygge den bedste spolemagnet.
Turneringen foregår i flere runder, hvor der dystes i forskellige parametre. Det kunne eks. være ’Hvilken gruppe kan samle flest søm op på ´en gang med deres magnet?’, eller ’Hvilken gruppe kan samle det tungeste objekt op, med deres magnet?’. Praktisk foregår det ved, at der findes et ’battlefield’ hvor grupperne dyster. Workshopafholderne tilslutter en strømforsyning, således at der løber en strøm over spolen, og runden kan påbegyndes.

Kemi og Biotek Workshop: Fotosyntese & Global opvarmning

Vi forklarer først kort betingelserne for fotosyntese og dens formål og derefter kort, hvordan molekyler er opbygget.

Workshop del 1 (kemi)
Efter fælles diskussion af hvordan fotosyntese foregår, skal I i grupper med forskellige farveblyanter tegne selve reaktionen ud fra grundstofferne, oxygen, hydrogen og karbon. Derefter kommer der en samlet diskussion om resultaterne.

Workshop del 2 (Bioteknologi)
Her skal I i jeres grupper gå rundt omkring workshopstedet og svare på spørgsmål med problemstillinger omkring drivhusgasser og global opvarmning.

Case & perspektivering
Når alle spørgsmål er besvaret, tages der en samlet diskussion omkring spørgsmålene, hvor der vil blive diskuteret omkring Carboncapture som et eksempel på en løsning til et af de spørgsmål eleverne har svaret på i workshoppen.

 

ID/Software Workshop: Design din egen verden

I skal designe jeres eget spil, hvor I skal designe den flotteste verden i samspil med det mest effektive spil.
I får først et kort oplæg på, hvad design og software er.
Herefter giver vi en lille gennemgang af programmet Scratch, og I får mulighed for at udfolde jeres egen verden gennem programmering og designe den som I lyster.
Til sidst roterer grupperne og får mulighed for at spille hinandens spil.

Vigtig information

  • Syddansk Universitet serverer frokost. Venligst giv os besked, hvis nogen af deltagerne har madintolerancer eller specifikke præferencer, så vi kan tage højde for dette i madbestillingen.
  • Medbring en drikkedunk, som I løbende kan genopfylde ved vores vandposter.
  • Når I har tilmeldt jer, så lægger vi mange kræfter i at sørge for at I får en god dag og at der er plads til alle, vi regner derfor med at en tilmelding betyder, at I kommer og deltager den 1. oktober. Derudover så håber vi, at du som lærer vil forventningsafstemme med dine elever, så de respekterer vores faciliteter og er indforståede med at vores studerende har gjort sig umage med at planlægge spændende indhold til jer. De regner derfor med, at I gør jer umage for at være fokuserede og nærværende i deres deltagelse. Så bliver det en sjovere dag for alle parter.

Forberedelse

Det kræver forberedelse hjemme på skolen at deltage i Science Day. Forberedelsen består af følgende aktiviteter:

  1. Syddansk Universitet kontakter jer i god tid inden Science Day. Det er vigtigt, at I taler sammen inden besøget og afstemmer forventninger til hinanden og dagen, ligesom der kan være praktiske detaljer, som skal på plads. Har du brug for at komme i kontakt, finder du kontaktoplysningerne i den e-mail, som du modtog, da du tilmeldte klassen Science Day.
  2. Brug denne undervisningspakke som forberedelse til Science Day. Undervisningspakken indeholder øvelser og oplæg til diskussion på klassen. Afsæt to lektioner i uge 39 eller 40 – før Science Day. Undervisningspakken indeholder også podcastserien ‘Min vej’, hvor fem unge fortæller om deres veje og omveje til uddannelse og job. Inddrager du podcastserien, skal du afsætte mere end to lektioner.

 

I samarbejde med

Viden

Verdensmål

Undervisning

Science Day

Besøg en virksomhed, organisation eller uddannelsesinstitution til Science Day. Science Day inspirerer alle elever uanset køn, religion, etnicitet og kultur til en fremtid med naturvidenskab og teknologi.

Læs mere

Kontakt

Kontakt

Kontakt