3.050 elever fra grundskoler og gymnasier på tværs af landet bytter i dag skoleskemaerne ud med et besøg hos en af de 60 virksomheder, der deltager i Science Day. På denne landsdækkende kampagnedag kan eleverne se og mærke, hvordan skolens fag kan bruges til at udvikle nye løsninger på virkelige problemer. Formålet er at vise de unge, hvad de tekniske og naturvidenskabelige fag kan i praksis, og at der er behov for og plads til mange typer og talenter. Derfor er mødet med rollemodeller på virksomhederne et centralt element i dagens program rundt omkring.
Vi har brug for de unges nysgerrighed og idéer for at lykkes.
Amanda Herrero Martín, produktudviklingsingeniør hos Grundfos og rollemodel
Science Day bygger bro mellem skoler og virksomheder
Science Day gør op med stereotyper og den kønsskævhed, der stadig præger mange uddannelser. Fx er det på mange IT-uddannelser kun hver fjerde studerende, der er kvinde, mens der på mange tekniske erhvervsuddannelser stadig er under 10 % kvinder.
– På Science Day får eleverne mulighed for at prøve sig selv af i fagene, og de møder mange forskellige rollemodeller, de kan spejle sig i. Og vi ser, at det betyder, at de overvejer nye muligheder for deres eget uddannelsesvalg. Det er en fordel, både for de unge selv, og for virksomhederne, som har brug for teams med diversitet for at udvikle de bedste løsninger, siger Maiken Lykke Lolck, der er direktør i Naturvidenskabernes Hus.
– Samtidig ser vi, at Science Day ofte er lærernes indgang til at samarbejde mere med virksomheder. Det er i tråd med de politiske ambitioner om en mere praksisnær skole, der favner alle elever, siger Maiken Lykke Lolck.

Foto (Naturvidenskabernes Hus): Gymnasieelever hos Grundfos
Grundfos: De unge er en del af løsningen
En af de virksomheder, der åbner dørene på årets Science Day, er Grundfos. Her vil eleverne møde rollemodeller, som arbejder med vandteknologi og grøn innovation i praksis.
– Når vi inviterer de unge indenfor på Science Day, handler det om at vise dem, at de tekniske og naturvidenskabelige fag ikke bare er noget, der skal terpes i klasseværelset, men noget der bruges til at løse virkelige udfordringer hver eneste dag. Hos Grundfos arbejder vi med at sikre rent vand og energieffektive løsninger til hele verden – og vi har brug for de unges nysgerrighed og idéer for at lykkes. Vi håber, at eleverne tager herfra med en følelse af, at de også kan være med til at gøre en forskel, siger Amanda Herrero Martín, der er produktudviklingsingeniør hos Grundfos og rollemodel for de unge, der besøger virksomheden på Science Day.
Science Day er ofte lærernes indgang til at samarbejde mere med virksomheder. Det er i tråd med de politiske ambitioner om en mere praksisnær skole, der favner alle elever.
Maiken Lykke Lolck, direktør, Naturvidenskabernes Hus
Ny viden og ændret syn
Evalueringer fra tidligere år viser, at Science Day giver eleverne ny viden og ændrer deres syn på, hvem der kan arbejde med naturvidenskab og teknologi. Til arrangementerne sidste år mente 89 % af de deltagende elever, at det var en god oplevelse at deltage. Og hele 99 % af lærerne gav udtryk for det samme.
Generelt peger lærere desuden på, at de får bedre indblik i uddannelses- og karrieremuligheder for deres elever ved at være med på dagen.
Science Day bliver i år afholdt for 12. gang og er en del af Erhvervsuddannelsernes År 2025.

Om Science Day
Formålet med Science Day er at inspirere børn og unge uanset køn og baggrund og vise dem, hvordan en fremtid inden for naturvidenskab og teknologi kan se ud. Til Science Day skal børn og unge besøge en virksomhed, organisation eller uddannelsesinstitution, hvor de møder rollemodeller, deltager aktivt i virkelighedsnære workshops og får inspiration til deres fremtidige valg af uddannelse og job. Dagen er for elever fra grundskolens 4. til 10. klasse og for gymnasielever.
Som virksomhed skal man være støttemedlem eller kernemedlem af Naturvidenskabernes Hus for at kunne deltage som arrangør i Science Day.