Evaluering: Elever arbejder med problemstillinger fra virkeligheden til Naturfagsmaraton

Naturfagsmaraton 24/25 er slut, og en evaluering viser stor tilfredshed blandt lærerne.

Elastikken strammes og presses til sit yderste, indtil den pludselig bliver slap, og en lille bil bliver skudt afsted. I nærheden daler hjemmelavede frø ned fra 5 meters højde. Naturfagsmaraton for skoleåret 24/25 er slut, og på skoler og i idrætshaller rundt om i hele landet har elever i 5. og 6. klasse arbejdet med og konkurreret i årets fire opgaver.

En evaluering af lærernes oplevelser viser, at 92 % af lærerne er tilfredse med Naturfagsmaraton 24/25.

– Det giver eleverne en fed oplevelse og praktisk oplevelse med at fordybe sig i naturfaget. Det skaber en større mening og formål, fortæller en lærer om at deltage i Naturfagsmaraton. 

Problemstillinger fra virkeligheden

En del af formålet med Naturfagsmaraton er, at eleverne bruger naturfagene til at arbejde med problemstillinger fra virkeligheden. Det mener 96 % af lærerne i årets evaluering, at eleverne har gjort.

– At vi samles om naturfag og inspireres af de forskellige løsninger. At vi i arbejdet op til ser, at det er virkeligheden vi arbejder med, svarer en lærer på spørgsmålet om, hvad det bedste ved Naturfagsmaraton er.

98 % af lærerne mener, at eleverne fik mulighed for at lave interessante aktiviteter.

Over 400 lærere, der har deltaget i Naturfagsmaraton sammen med deres elever, har besvaret evalueringen.

Fra tøjspild til satellitter

Over 22.000 elever fra skoler i hele landet har deltaget i Naturfagsmaraton 24/25. De har arbejdet med årets fire opgaver hjemme på skolen og dystet mod andre klasser og skoler til en lokal konkurrencedag i deres kommune.

Blandt årets opgaver var Stop tøjspild, som skulle gøre eleverne bevidste om tøjforbrug og -produktion, og hvordan det påvirker klima og miljø. Udover at undersøge garderobeskabet skulle eleverne også på jagt i køkkenskufferne, når de arbejdede med opgaven Frø på farten. En opgave, der skulle gøre eleverne klogere på, hvordan planter formerer sig, og vigtigheden af det miljø, frø spirer og gror i.

De to andre opgaver var baseret på hverdagen i danske virksomheder. I Naturfagsmaraton 24/25 var GomSpace og TotalEnergies med til at udvikle hver sin opgave. GomSpace bygger satellitter, og derfor skulle eleverne bygge deres egen model af en satellit. I opgaven med TotalEnergies skulle eleverne bygge en bil, der kunne lagre energi ved hjælp af en spændt elastik.

Det er muligt at tilmelde sig Naturfagsmaraton for næste skoleår 25/26.

Tilmeld din klasse her!

Kontakt

Andre nyheder

Kontakt

Kontakt