Foto (fra venstre): Anita Kurm, Salina Ngoc Lam og Mads Bossen Hansen er alle rollemodeller til Science Day hos TDC NET
Op mod 4000 børn og unge fra grundskoler og gymnasier fra hele landet deltager i dag i den årligt tilbagevendende Science Day. I år kommer de til at lægge vejen forbi 88 forskellige virksomheder, organisationer og uddannelsesinstitutioner. Det nationale center for skolevirksomhedssamarbejde, Naturvidenskabernes Hus, har sammen med en række samarbejdspartnere blandt virksomheder, organisationer og uddannelsesinstitutioner udviklet denne indsats. Og det handler i høj grad om at komme stereotyper til livs og sikre diversiteten på arbejdspladserne.
Science Day og lignende initiativer har ganske enkelt aldrig været vigtigere end i dag.
Selina Lomholdt, HR-direktør hos TDC NET
– Science Day handler om diversitet og om at give alle på tværs af køn og baggrund mulighed for at se sig selv i en uddannelse inden for de tekniske og naturvidenskabelige fag. Undersøgelser viser, at en høj grad af mangfoldighed blandt kolleger medvirker til social samhørighed, trivsel i teams og større innovation. Desuden er der mange flere muligheder inden for de tekniske og naturvidenskabelige fag, end de fleste tror. En del bliver overraskede over de mange muligheder både som faglært og med en videregående STEM-uddannelse, ikke mindst inden for den grønne omstilling, siger Maiken Lykke Lolck, der er direktør i Naturvidenskabernes Hus.
– Ved at deltage i Science Day får de unge via et besøg på en virksomhed, hvor de møder en rollemodel og selv arbejder hands-on med cases fra virksomheden, et blik ind i en verden, som ikke alle kender til. På den måde skabes der gode, inspirerende fortællinger, som de unge kan se sig selv i. Og som land har vi også brug for flere hænder inden for de tekniske og naturvidenskabelige fag, hvis vi skal nå i mål med den grønne omstilling, siger hun.
Ny viden og ændret forståelse
Evalueringer fra tidligere år viser, at både lærere og elever er glade for at deltage. Sidste år svarede 78% af de deltagende lærere for eksempel, at de var enten helt eller delvist enige i, at de havde fået ny viden om uddannelses- og karrieremuligheder for deres elever. Og 65% af eleverne svarede, at de var helt eller delvist enige i, at de ved at deltage i Science Day havde fået ændret forståelsen for, hvem der arbejder med og kan arbejde med naturvidenskab og teknologi.
Det billede kan de hos TDC NET, der er en af de virksomheder, der er i dag åbner dørene for de unge gæster, nikke genkendende til. De får besøg af elever fra henholdsvis Nordsjællands Grundskole og Gymnasium i Fredensborg samt Skt. Josefs Skole fra Roskilde. Og det er virkelig noget, ledelsen prioriterer.
Som land har vi brug for flere hænder inden for de tekniske og naturvidenskabelige fag, hvis vi skal nå i mål med den grønne omstilling.
Maiken Lykke Lolck, direktør i Naturvidenskabernes Hus
– Vi glæder os til for tredje år at byde en masse videbegærlige elever velkommen til endnu en Science Day hos TDC NET. Tre af vores unge AI-specialister glæder sig til i år at give de unge mennesker et både sjovt og perspektivrigt indblik i vores omfattende arbejde med kunstig intelligens.
– Ud over at give eleverne en dejlig og anderledes dag håber vi naturligvis også, at vi kan være med til at inspirere dem til at vælge en fremtid inden for teknologifagene. Skal Danmark gennem teknologi og innovation fortsat følge med i den globale konkurrence, så er vi nødt til at sikre, at langt flere får lyst til at vælge en uddannelse inden for naturvidenskab og teknologi. Science Day og lignende initiativer har ganske enkelt aldrig været vigtigere end i dag, fortæller Selina Lomholdt, HR-direktør hos TDC NET.
Science Day er en af de store, landsdækkende indsatser, som Naturvidenskabernes Hus står bag og bliver i år afholdt for 11. gang.
Mød tre rollemodeller
Tre rollemodeller fra TDC NET fortæller om, hvorfor de har valgt at deltage i Science Day.
Salina Ngoc Lam
- Uddannelse: BSc Matematik og Teknologi fra Danmarks Tekniske Universitet – MSc Matematisk Modellering og Computing fra Danmarks Tekniske Universitet
- Titel: Data Scientist
– Jeg vil rigtig gerne være med til at inspirere unge til at vælge en naturvidenskabelig uddannelsesretning. Jeg har selv været meget i tvivl om, hvad jeg skulle og troede på et tidspunkt ikke, at en videregående uddannelse var noget for mig. Jeg manglede også kvindelige rollemodeller inden for mit fag. Men nu er udviklingen heldigvis ved at vende, så jeg ser mange flere kvinder end tidligere. Og så er jeg superglad for, at jeg i dag kan være med til at vise unge mennesker, at alle for eksempel kan arbejde med kunstig intelligens og det kan gøres på mange måder.
Mads Bossen Hansen
- Uddannelse: MSc Information Management (cand.merc.it)
- Titel: AI Product Manager
– Jeg har valgt at være rollemodel, fordi jeg mener at det er vigtigt at vi inspirerer de næste generationer til at arbejde endnu mere med data, teknologi og videnskab. Jeg håber at kunne give noget entusiasme og nysgerrighed videre omkring alle de muligheder, der åbner sig, når man begynder at tænke kunstig intelligens som en mulig løsning til de problemer, man står overfor. Og så vil jeg også gerne fortælle de unge, at det er min erfaring, at man kommer rigtig langt med nysgerrighed. Så det er ikke altid ens uddannelsesbaggrund, der er definerende for, hvad man kommer til at arbejde med.
Anita Kurm
- Uddannelse: BSc Kognitiv Videnskab fra Aarhus Universitet – Cand. IT Cogntivie Science fra Aarhus Universitet
- Titel: AI Product Manager
– Jeg har altid opfattet videnskab som noget, der er sjovt og fascinerende. Derfor vil jeg gerne fortælle de unge, at STEM-fagene faktisk henvender sig til mange, og at man ikke skal bekymre sig om fordomme eller tanken om svære opgaver. Det handler også om at se udfordringer som en mulighed for at blive klogere. Jeg er selv opvokset i Estland, hvor jeg tog min studentereksamen. Det var svært at vænne mig til en anden uddannelsesstil i Danmark med mange flere mundtlige eksamener og mere forskning. Men det har udviklet mine evner inden for mit fag, så i dag er jeg glad for, at jeg kastede mig ud i det.