Ti danske skolepiger er optaget i internationalt mentorprogram

Pigerne får deres helt egen kvindelige mentor, når de bliver en del af The New York Academy of Sciences’ mentorprogram ”1000 girls, 1000 futures”.

Som en del af mentorprogrammet får pigerne både vejledning, sparring og inspiration – fra hele verden. For hvorvidt pigernes mentorer er indere, kinesere, amerikanere eller en helt fjerde nationalitet, det afsløres først til november.

Hvad har ti danske skolepiger til fælles? Det fristende svar ville være, at de alle er vilde med Justin Bieber, men det er ikke fællesnævneren for disse ti piger. Deres passion har rod et helt andet sted. Nemlig i kærligheden til- og fascinationen af naturvidenskaben.

Et kig i krystalkuglen

1000 girls, 1000 futures. Disse lovende ord lægger navn til det mentorprogram, de ti piger netop er blevet optaget i. 1000 forskellige fremtider som ingen kan spå om på forhånd, men fra oktober, og et helt år frem, tager pigerne alligevel et kig i krystalkuglen sammen med deres mentorer for at se, hvordan en fremtidig karriere inden for naturvidenskaben kan forme sig.

At fremtiden ser forskellig ud for de deltagende piger bliver allerede tydelig i pigernes motivation for at komme med i programmet. En af pigerne har rødder i Cambodia, og hendes største drøm er at uddanne sig, så hun kan finde en løsning på de økonomiske- og uddannelsesmæssige udfordringer, der dominerer landet. En anden har ambitioner om at finde en løsning på den globale opvarmning, og det er denne mærkesag, der har fået hende til tasterne. 

De ti mentorpiger

Pigerne er 14-18 år, og de går i folkeskolens udskoling og gymnasiet. Pigerne har hver især udformet en ansøgning, hvori de fortæller om deres motivation for at komme med i mentorprogrammet. Pigernes interesse i science spender bredt: nogen brænder for at skabe en mere bæredygtig planet, mens andre gerne vil uddanne sig, så de på sigt kan være med til at gøre en forskel i verden.

Alma
Alder: 15 år
Klassetrin: 9. klasse
Fremtidsplaner: Alma vil gerne uddanne sig til ingeniør

Amalie
Alder: 18 år
Klassetrin: 3.g
Fremtidsplaner: på sigt vil Amalie læse medicin og vildere til læge eller molekylærmedicin

Julie
Alder: 14 år
Klassetrin: 9. klasse
Fremtidsplaner: gennem sin karriere vil Julie gerne gøre en forskel for andre lande, der har økonomiske- og uddannelsesmæssige udfordringer

Christine
Alder: 14 år
Klassetrin: 8. klasse
Fremtidsplaner: Christine er grebet af science, og i fremtiden vil hun gerne gøre en forskel i verden

Merel
Alder: 14 år
Klassetrin: 9. klasse
Fremtidsplaner: problemet med global opvarmning er det, der fanger Merels interesse

Astrid
Alder: 18 år
Klassetrin: 3.g
Fremtidsplaner: Astrid interesserer sig meget for menneskekroppen, og hvordan den virker på et molekylært niveau

Ditte
Alder: 14 år
Klassetrin: 8. klasse
Fremtidsplaner: Ditte drømmer om at arbejde med engineering og science

Emma
Alder: 15 år
Klassetrin: 8. klasse
Fremtidsplaner: Emma har en drøm om at undervise i de naturvidenskabelige fag

Leonora
Alder: 14 år
Klassetrin: 8. klasse
Fremtidsplaner: indtil nu har Leonora haft planer om at læse til læge, men hun vil gerne høre om andre muligheder også

Thea
Alder: 16 år
Klassetrin: 10. klasse
Fremtidsplaner: Thea vil gerne have en uddannelse inden for naturvidenskab, så hun kan gøre en forskel og udvide den viden, vi har om universet

Her hos Naturvidenskabernes Hus følger vi med i pigernes oplevelser fra sidelinjen, og vi glæder os til at se dem sprede endnu mere girlpower rundt om i verden. Vi ønsker de ti piger al held og lykke med mentorprogrammet.

Andre nyheder

Kontakt

Kontakt