Viden om samarbejde mellem grundskoler og virksomheder i Danmark

En reviewartikel giver overblik over den danske litteratur om samarbejde mellem skoler og virksomheder. Her identificeres og diskuteres litteraturens konklusioner med fokus på udbredelse, læring, aktører og organisering. Artiklen viser, hvordan litteraturen peger på vigtige potentialer for praksisnær og autentisk undervisning, men også på kritiske perspektiver.

Samarbejde mellem skoler og virksomheder har opmærksomhed politisk, i praksis og i forskningen som et didaktisk redskab, især inden for STEM-fagene. Men hvilken systematisk viden findes om samarbejdets bidrag og udfordringer i en dansk kontekst?

Denne reviewartikel kortlægger litteratur om grundskoler og private virksomheders samarbejde i Danmark og diskuterer litteraturens resultater. Artiklen gennemgår 24 publikationer og deres bidrag til spørgsmål om samarbejdets:

  1. Udbredelse
  2. Læringsudbytte
  3. Aktører
  4. Organisering

Naturfagsdidaktisk litteratur afslører samarbejdet som et potentiale for autentisk og praksisrelevant undervisning, mens andre studier sætter mere kritisk blik på samarbejdets udbytte.

Artiklen diskuterer derudover litteraturens konklusioner om læreres, lederes, virksomheders og kommuners roller i samarbejde, samt om organisering af samarbejdet. Viden mangler om især virksomheders engagement og læreres kompetencer.

Tak til Innovationsfonden og Poul Due Jensens Fond, der har støttet forskningsprojektet ‘Organisering af samarbejde mellem grundskoler og erhvervsliv i Danmark’, som kortlægningen er en del af.

Artiklen er udgivet i MONA – Tidsskrift for undervisere, formidlere og forskere inden for matematik- og naturfagsdidaktik.

Artiklen kan hentes her.

I samarbejde med

Kontakt

Kontakt

Kontakt