Science Day viser børn og unge mangfoldigheden på danske arbejdspladser

Til Science Day oplever børn og unge, at der er brug for mange forskellige mennesker på en arbejdsplads. Det viser årets evaluering af dagen, som netop har til formål at vise mangfoldigheden i de naturvidenskabelige og tekniske fag. 

Fotos (Naturvidenskabernes Hus): Gymnasieelever til Science Day hos Coloplast den 1. oktober 2025

Over 3.000 børn og unge deltog i Science Day 2025 og arbejdede med alt fra stomiposer til vindmølleparker og chokolade-eksperimenter. Evalueringen af den landsdækkende kampagnedag viser, at 83 % af eleverne oplevede, at der er brug for mange forskellige mennesker på en arbejdsplads. 

Formålet med Science Day er at vise børn og unge mangfoldigheden inden for de naturvidenskabelige og tekniske fag. Derfor er direktør i Naturvidenskabernes Hus, Maiken Lykke Lolck, glad for, at eleverne oplever netop det. 

Forhåbentlig husker de os, når de skal vælge, hvor de vil søge arbejde henne i fremtiden.

Caroline Emcken Wiechmann, Employee Experience Manager, Coloplast

– Når 8 ud af 10 ser, at der er brug for mange forskellige mennesker på en arbejdsplads, viser det, at vi lykkes med at åbne deres øjne for, at naturvidenskabelige og tekniske fag rummer flere muligheder, end mange tror, siger hun. 

Til Science Day inviterer virksomheder, organisationer og uddannelsessteder over hele landet elever fra 4. klasse op til 3.g inden for til en dag med workshops og oplæg fra og dialog med rollemodeller. Ifølge evalueringen er det en dag, eleverne generelt er glade for at deltage i. 91 % af eleverne svarer, at dagen var en god oplevelse. 

Klæbere og katetre hos Coloplast 

En af de virksomheder, som inviterede unge inden for, var Coloplast. Virksomheden, som udvikler og producerer bl.a. katetre og stomiposer, havde besøg af 80 gymnasieelever, som skulle lave workshops og møde rollemodeller, der til dagligt arbejder i Coloplast. 

Jeg er glad for, at lærerne ved at deltage i Science Day får lyst til at samarbejde endnu mere med virksomhederne.

Maiken Lykke Lolck, direktør, Naturvidenskabernes Hus

Eleverne blev taget med ind i en verden af intime sundhedsproblemer. De lærte om virksomhedens produkter og de udfordringer, produkterne er med til at løse. Eleverne skulle blandt andet teste de kemiske forbindelser i klæberne, som sikrer, at stomiposerne sidder godt fast på den, der skal bruge den.  

– Science Day er en god anledning til at invitere unge inden for og vise dem, hvad vi arbejder med hos Coloplast. Det er en unik mulighed for at skabe gode minder, og forhåbentligt husker de os, når de skal vælge, hvor de vil søge arbejde henne i fremtiden, siger Caroline Emcken Wiechmann, Employee Experience Manager hos Coloplast.   

Lyst til at samarbejde med virksomheder 

Også lærerne er glade for Science Day. I evalueringen svarer 91 % af lærerne, at de er meget tilfredse eller tilfredse med Science Day.  

– Der var god dialog med mine elever, og de kunne relatere til de unge studerende, der ikke spejlede stereotype opfattelser af ingeniørstuderende, siger en lærer, der havde sin elever med ud til Science Day. 

Udover at vise børn og unge mangfoldigheden inden for naturvidenskab og teknologi bidrager Science Day også til at sænke barriererne for at samarbejde med virksomheder. Ifølge evalueringen har 80 % af lærerne fået mere lyst til at samarbejde med virksomheder i undervisningen efter at have deltaget i Science Day. 

– Jeg er glad for, at lærerne ved at deltage i Science Day får lyst til at samarbejde endnu mere med virksomhederne – for det er med til at bane vej for en mere praksisnær og meningsfuld undervisning, siger Maiken Lykke Lolck, direktør i Naturvidenskabernes Hus. 

Om Science Day 

Formålet med Science Day er at inspirere børn og unge uanset køn og baggrund og vise dem, hvordan en fremtid inden for naturvidenskab og teknologi kan se ud. Til Science Day skal børn og unge besøge en virksomhed, organisation eller uddannelsesinstitution, hvor de møder rollemodeller, deltager aktivt i virkelighedsnære workshops og får inspiration til deres fremtidige valg af uddannelse og job. Dagen er for elever fra grundskolens 4. til 10. klasse og for gymnasielever.  

Science Day afholdes næste gang den 30. september 2026. 

Som virksomhed skal man være støttemedlem eller kernemedlem af Naturvidenskabernes Hus for at kunne deltage som arrangør i Science Day. 

Kontakt

Andre nyheder

Kontakt

Kontakt