400 7. klasseelever prøver kræfter med erhvervsuddannelserne i Naturvidenskabernes Hus

Virtuelle rundture der viser hverdagen for en SOSU-medarbejder, programmering af små robotter og fliselægning er bare nogle af de aktiviteter, der fylder huset til Kloge Hænder-festival, når 400 elever ligger vejen forbi Naturvidenskabernes Hus tirsdag og onsdag.

Flere børn og unge skal opleve, hvilke muligheder erhvervsuddannelserne byder på, og hvordan en fremtid med teknologi, IT og håndværk kan se ud. Det er hovedformålet med Kloge Hænder-festivalen, der har flyttet byggepladser, plejecentre og virksomheder ind i Naturvidenskabernes Hus. I to dage er huset forvandlet til fem workshops og værksteder, hvor 2-3 lærlinge sætter eleverne i gang med opgaver, der minder om med dem, de laver til hverdag. Eleverne får derfor selv maling under neglene og skrutrækkere i hænderne, hvilket er en af de ting, Mikkel fra 7.B på Skovvangskolen fremhæver ved dagen:

”Det er godt, fordi man kan få smag på, hvordan det er at arbejde”, fortæller han og tilføjer: ”Det er godt, fordi man får det i hænderne.” Mikkel fremhæver ligeledes det gode ved at lave noget andet end at læse bøger i skolen, hvilket hans klassekammerat Anders er enig i:

”Jeg synes, at det er meget dejligt at komme ud og prøve noget anderledes”, fortæller Anders fra 7.B på Skovvangskolen.

FEM FORSKELLIGE ERHVERVSUDDANNELSER ER REPRÆSENTERET

Eleverne valgte på forhånd hvilke to workshops, de gerne vil deltage i. Valget stod mellem fem af slagsen: Anlægsstruktør, plastmager, social- og sundhedsuddannelsen og pædagogisk assistent, automatiktekniker, tæppelægger og bygningsmaler.

De elever der kaster sig ud i anlægsstruktør-faget skal arbejde med flisebelægning, og som plastmager er arbejdsopgaven at undersøge forskellige plasttyper i laboratoriet. De elever der i stedet vælger workshoppen med SOSU-assistenterne skal på en rejse ind i en virtuel verden med VR-briller, hvor de følger blodets vej i kroppen, og de skal måle hinandens blodtryk. Der skal afprøves Green Screen, programmeres små robotter og ses elevproduceret VR-film i workshoppen med de pædagogiske assistenter, og som tæppelægger- og bygningsmalerlærling for en dag er arbejdsopgaverne at male og lægge forskellige typer af gulv. Hvis interessen i stedet er rettet mod uddannelsen automatiktekniker, så skal der prøves kræfter med elektrisk styring af motorer og pumper.

ET PANEL MED LÆRLINGE STÅR KLAR TIL AT SVARE PÅ SPØRGSMÅL

Som afslutning på hver runde med workshops stiller de deltagende lærlinge sig op på en række, så eleverne kan skyde løs med digitale spørgsmål. Gennem hjemmesiden sli.do kan eleverne skrive spørgsmål ind på deres telefoner, og så bliver de vist på storskærm.

”Der er ikke to dage, der er ens”, “Der er variation i hverdagen”, “Det er mega spændende at være i.” Det er blot nogle af svarene på elev-spørgsmålet om, hvorfor de forskellige lærlinge synes, at netop deres uddannelse er god. 

Et andet aktuelt enmer er lærlingenes syn på fordelene ved at tage en erhvervsuddannelse, og her fremhæves det, at vekslingen mellem skole og praktik er en klar fordel ved uddannelserne. Derudover får eleverne også svar på, hvor lang tid de forskellige uddannelser tager, og hvordan en normal skoledag ser ud for lærlingene.

KLOGE HÆNDER ER EN DEL AF TEKTANKEN.
LÆS MERE OM TEKTANKENS AKTIVITETER HER.

DELTAGENDE SKOLER:

Haldum-Hinnerup Skolen
Ulstrup Skole
Skovvangskolen
Tungelundskolen  
Hadbjerg Skole
Rønbækskolen
Præstemarkskolen

Andre nyheder

Kontakt

Kontakt