Forløbene skal være med til at give elever fra grundskolen og erhvervsskolerne handlekompetencer ift. bæredygtig udvikling. Forløbene til grundskolen skal samtidig inspirere elever til at vælge praktiske/tekniske uddannelser, som vi i høj grad kommer til at mangle arbejdskraft til nu og i fremtiden.
FORLØB TIL GRUNDSKOLEN
Alle forløb er tilpasset, så de fungerer som fællesfaglige fokusområder. Kompetence, videns- og læringsmål er beskrevet for hver opgave i forløbene. Derfor vil de kunne bruges som hyldeklart materiale til lærere, der skal arbejde med de nye, tværfaglige mål og eksamener. Alle forløb lægger op til ud-af-skolen besøg, hvor eleverne møder faglærte, der har en rolle i bæredygtig udvikling.
TIL ERHVERVSSKOLERNE
Bæredygtig vækst – en bæredygtig fremtid (til kontor, handel og forretningsservice)
Mobiltelefonen – en bæredygtig fremtid (til teknologi, byggeri og transport)
Økologi – en bæredygtig fremtid (til Fødevarer, jordbrug og oplevelser)
Forløbene ligger som lettilgængelige PowerPoint-filer, som kan bruges direkte i undervisningen.
Til hovedforløbet er der udviklet fem forløb om bæredygtighed.
To forløb er henvendt til hotel- og restaurationsbranchen:
Det bæredygtige hønsehus (tømrerbranchen)
De to sidste forløb er henvendt til murer-, tømrer- og VVS-uddannelserne: