’Flyt vandet’ er en aktivitet, som foregår i vores udendørs undervisningsbase. Eleverne skal undersøge forskellige metoder til at løfte vand over vores høj. Herefter skal de bygge en vandbane, der kan fordele vandet ved hjælp af rør, render og stålstolper.
Aktiviteter
Eleverne inddeles i grupper af 2.
- Aktivitet 1: Hvordan kan man løfte vand på forskellige måder
- Aktivitet 2: Fordel det løftede vand med en vandbane ud til forskellige “husstande”
Forberedelse
Snak med eleverne om:
- Længdemål (cm og m)
- Vægtenheder (g og kg)
- Rummål (hvor meget er en liter?)
- Tyngdekraft
- Hvad er et rør, og hvad er en rende?
- Fald – hvornår falder noget?
- Hvor kommer vand fra?
Efterbehandling
I kan eventuelt eksperimentere med at lave kuglebaner efter samme princip.
I kan også tage en snak med eleverne om, hvad vandspild er, og hvordan de kan spare på vandet.
Formål
- at stifte bekendtskab med engineering-modellen
- at arbejde undersøgende og problemorienteret
- at eleverne forstår, at vand er en ressource
- at eleverne forstår, hvad tyngdekraft er
Eksempler fra Fælles Mål
Natur/teknologi
- Eleven kan konstruere enkle modeller og eleven kan gennemføre enkle undersøgelser på baggrund af egne forventninger.