Kom til Engineering Day i Naturvidenskabernes Hus. Engineering i undervisningen har flere fordele. Blandt andet forstår eleverne naturfag bedre, når de ‘arbejder med hænderne’, og samtidig er det dokumenteret, at engineering-tilgangen er med til at øge elevernes motivation og interesse for naturfagene. Engineering i undervisningen taler derudover ind i de fire naturfaglige kompetencer.
Aktiviteter
Dagen forløber med undersøgelser, idégenerering og en konstruktionsfase, hvor eleverne skal arbejde praktisk med en udfordring, der er særligt designet til dagen. Eleverne skal lære Fable-robotten at kende og herefter opfinde et spil, som både er socialt, digitalt og fysisk. Vi guider dem både gennem Engineering-design-processen og introøvelserne til Fable-robotten (blokprogrammering).
Forberedelse
1) Lav grupper med to elever i hver – for skoler i Viborg Kommune: tre elever pr. gruppe
2) Orienter eleverne om dagens program.
3) Se disse to film med dine elever:
Hvad er engineering?
Forstå udfordringen:
4) Lad eleverne undersøge deres yndlingsapp ved at arbejde med dette ark
5) Arbejd med blokprogrammering i Scratch, hvis I har mulighed for det.
Efterbehandling
Tilbage i klassen kan I:
- tale om de forskellige faser, de var igennem i Naturvidenskabernes Hus og deres udbytte af disse
- tale om teknologiens betydning og hvad den kan/ikke kan erstatte
- arbejde med blokprogrammering i f. eks Scratch
- arbejde med spilstatistik i matematik
- designe egne spilleplader og spillebrikker
- arbejde med Engineering Day-opgaver, som er særligt designede til mellemtrinnet. Find opgaverne på engineeringday.dk
Formål
- at eleverne får erfaringer med at arbejde med engineering-modellen
- at eleverne får kendskab til blokprogrammering