En ny indpakning

Eleverne skal undersøge, hvordan de kan optimere materialeskiftet i indpakningen af Coloplast-produkter. Forløbet foregår i samarbejde med Coloplast.

Produkter fra Coloplast er ofte pakket ind i en pakning bestående af et papirlag og et plastiklag. På papirlaget er der trykt en del information omkring produktet og produktionen heraf. Plastiksiden er til for, at brugeren kan se, hvilket produkt der er i pakningen. Men det er ikke økologisk bæredygtigt med plastik, og det vil have stor betydning for miljøet, hvis plastikdelen kan udskiftes med et andet materiale f.eks. papir. I denne designproces er det vigtigt at tænke bæredygtighedsbegrebet så bredt som muligt – så der både bliver taget højde for miljøet, men også f.eks. prisen på produktet i forhold til den fattige stomi-bruger i Uganda. Hvor går balancen i forhold til, hvilke hensyn der er vigtigst?

Forløbet starter op med et kickoff på gymnasiet, hvor medarbejdere fra Coloplast præsenterer casen omkring en ny indpakning til deres produkter. Herefter arbejder eleverne selvstændigt videre med at optimere materialeskiftet i indpakningen af Coloplast-produkter. Til sidst pitches løsningsforslagene for medarbejdere fra Coloplast, der giver feedback på produktet og processen.

Om samarbejdet

Forløbet er et samarbejde med en virksomhed. Samarbejdet foregår efter en model med syv faser, som alle er fleksible og kan tilpasses individuelle læreplaner og ønsker. Tidsrammen aftaler du sammen med virksomheden og Naturvidenskabernes Hus.

Læs mere: Model for samarbejde

Verdensmål

Klasse

Gymnasier

Landsdel

Hovedstaden

Pris

Gratis

I samarbejde med

Tilmelding

Skriv til os, hvis du vil deltage i vores tilbud.

Kontakt

Mere til samme klassetrin

Science Day

Vil du give dine elever en inspirerende dag med naturvidenskab og teknologi? Så er Science Day sikkert noget for jer. Science Day er tidligere kendt som Girls’ Day in Science, men har i år ændret navn til Science Day, hvor både drenge og piger deltager.

Læs mere

Andre forløb

Kontakt

Kontakt